ارائه مدل سنجش عملکرد مبتنی بر سند تحول بنیادین(مطالعه موردی: مدیران آموزش و پرورش کشور)
الموضوعات :میترا یاری 1 , معصومه اولادیان 2 , محمود صفری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عملکرد, سند تحول بنیادین, سنجش عملکرد,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش اکتشافی انجام شد. گردآوری دادهها به روش کمی صورت گرفته و ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه بود. جامعة آماری شامل کلیه مدیران وزارت آموزش و پرورش ادارات کل استانها در سال 1399 بود که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 269 نفر در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام میشود. در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفههای ساختار مسؤلیت سازمان، محتوای اطلاعات عملکرد، انسجام اطلاعات عملکرد، مدیریتپذیری اطلاعات عملکرد، پاسخگویی، سبک مدیریت، جهتگیری عملی سازمان، ارتباط پیرامون عملکرد و در نهایت مولفه همسویی، به عنوان مولفه ها و شاخص های موثر بر سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین شناسایی شدند. بررسی شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، نشان دهنده برازش مدل بود.
رفیع زاده، علاء الدین و میرسپاسی، ناصر. (1396).طراحی مدل مدیریت عملکرد با تأکید بر آموزش عالی، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 7(17): 55-33
زاده امیر، محمود و بیدابادیان هادی. (1394). فرق مدل والگو وروش های مدلسازی وشبیه سازی در مدیریت بحران های زیست محیطی، کنفرانس بین المللی علوم، مهندسی و فناوری های محیط زیست، تهران: دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران.
سپهری فر، صالح. (1397). ارزیابی عملکرد؛ آشنایی با زیر و بم ارزشیابی کارکنان، تهران: دنیای اقتصاد.
سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش. (1390). سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش تدوین شده باهمکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
سیادت، سید علی. کوشکی، حسینعلی و افشاری، بهرام. (1397).شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر اهمالکاری در سازمان آموزش و پرورش و راهکارهای کاهش آن براساس آموزههای اسلامی، تربیت اسلامی، 27: 140-115
صادقی نیا، زهره. صالحی، کیوان و مقدم زاده، علی. (1397). شناسایی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی با راهبرد پدیدار شناسی، مدیریت مدرسه، 6(2):99-78
صیدی، محسن و سهرابی، روح الله.(۱۳۹۴). آسیب شناسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمانهای دولتی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور-مالزی.
عباسی، عباس. رعنایی، حبیب الله و اصغری، سمانه. (1395). طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدلهای ارزیابی عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8(4): 235-213
مشبکی اصفهانی، اصغر و خادم، سید مهدی. (1390).آسیب شناسی ارزیابی کارآیی کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا، پژوهشهای انتظامی، 6(1): 735-19
مطلبی ورکانی، ابوطالب .(1395). تأثیر مدیریت راهبردی نیروی انسانی بر چگونگی عملکرد کارکنان نیروی دریایی ارتش مطالعه موردی: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریایی، 5: 39-28
نجفی زاده، محمد حسن و زاهدی، سید محمد. (1395). آسیب شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی، مدیریت توسعه و تحول، 7(25): 69-59
Bakir, S. M. A. (2017). The Reality of Applying Human Resources Diversity Management and Its Impact on Workers’(Performance, Cooperation, Commitment and Loyalty): A Field Study on the Jordanian Food Industry Companies, International Business Research, 10(3): 183.
Cera, E., & Kusaku, A. (2020). Factors Influencing Organizational Performance: Work Environment, Training-Development, Management and Organizational Culture, European Journal of Economics and Business Studies, 6(1): 16-27.
Chattopadhyay, R. (2019). Impact of forced distribution system of performance evaluation on organizational citizenship behavior, Global Business Review, 20(3): 826-837.
Ferris, D. L., Reb, J., Lian, H., Sim, S., & Ang, D. (2018). What goes up must... Keep going up? Cultural differences in cognitive styles influence evaluations of dynamic performance, Journal of Applied Psychology, 103(3): 347.
Frederiksen, A., Kahn, L. B., & Lange, F. (2020). Supervisors and performance management systems, Journal of Political Economy, 128(6): 129.
Ghamari, A., Zeinabadi, H., Arasteh, H., & Behrangi, M. (2018). Organizational productivity with the maintenance of human resources talents: providing a model (A Study on National Iranian Gas Company), Journal of Urban Economics and Management, 6(23): 67-80.
Ginsburg, L., Berta, W., Baumbusch, J., Dass, A. R., Laporte, A., Reid, R. C., ... & Taylor, D. (2016). Measuring Work Engagement, Psychological Empowerment, and Organizational Citizenship Behavior Among Health Care Aides, The Gerontologist, 56(2): e1-e11.
Janstrup, K., Kaplan, S., Barfod, M. B., & Prato, C. G. (2017). Evaluating the police service quality for handling traffic crash reporting: A combined MCDA and LCA approach, Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 40(2): 198.
Johnsen, B. H., Espevik, R., Saus, E. R., Sanden, S., Olsen, O. K., & Hystad, S. W. (2017). Hardiness as a moderator and motivation for operational duties as mediator: the relation between operational self-efficacy, performance satisfaction, and perceived strain in a simulated police training scenario, Journal of Police and Criminal Psychology, 51(3): 1-9.
Kaufmann, W., Borry, E. L., & DeHart‐Davis, L. (2019). More than pathological formalization: Understanding organizational structure and red tape, Public Administration Review, 79(2): 236-245.
Kerzner, H., & Kerzner, H. R. (2017). Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling, John Wiley & Sons.
Kiruja, E. K., & Mukuru, E. (2018). Effect of motivation on employee performance in public middle level Technical Training Institutions in Kenya, IJAME, 5(1): 76.
Landy, F., Zedeck, S., & Cleveland, J. (2017). Performance measurement and theory, Routledge.
LePine, M. A., Zhang, Y., Crawford, E. R., & Rich, B. L. (2016). Turning their pain to gain: Charismatic leader influence on follower stress appraisal and job performance, Academy of Management Journal, 59(3): 1036-1059.
Lone, J. A., Garnås, A., Myklebust, T., Bjørklund, R., Hoff, T., & Bjørkli, C. (2017). Organizational climate and investigation performance in the Norwegian police: A qualitative study, Journal of Investigative Psychology and Offender Profiling, 14(3): 227-245.
Luqman, M. S., Rehman, J. U., Islam, Z. U., & Khan, S. D. (2020). Effect of organizational climate upon the job performance of instructors’ physical education, Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(2): 72-76.
Maestrini, V., Luzzini, D., Maccarrone, P., & Caniato, F. (2017). Supply chain performance measurement systems: A systematic review and research agenda, International Journal of Production Economics, 183: 299-315.
Maya, I., & Kacar, Y. (2018). School Principals' and Teachers' Views on Teacher Performance Evaluation, International Journal of Progressive Education, 14(5): 77-88.
Prasetio, R. H., Arifuddin, R., & Maricar, F. (2020, January). Performance evaluation indicators for implementing occupational safety and health management policy in small qualified construction services business entities, Earth and Environmental Science, 419 (1): 2145.
Rosenbaum, D. P., Rosenbaum, D. P., Maskaly, J., Maskaly, J., Lawrence, D. S., Lawrence, D. S., ... & Christoff, T. E. (2017). The Police-Community Interaction Survey: measuring police performance in new ways, Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 40(1): 112-127.
Schneider, A., Wickert, C., & Marti, E. (2017). Reducing complexity by creating complexity: a systems theory perspective on how organizations respond to their environments, Journal of Management Studies, 54(2): 182-208.
Tomczak, D. L., Lanzo, L. A., & Aguinis, H. (2018). Evidence-based recommendations for employee performance monitoring, Business Horizons, 61(2): 251-259.
_||_