اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان
الموضوعات :فریدون خضری 1 , مصطفی قادری 2 , فردین عبداللهی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای زندگی, برنامه درسی, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارتهای زندگی در مقطع اول متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1900 نفر بودند. نمونه پژوهش 320 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی (111 گویه) استفاده شد که روایی صوری آن تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و آزمون تی در نرمافزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی چهار مولفه شامل اهداف، محتوی، روشهای آموزش و روشهای ارزشیابی داشت که آماره تی همه آنها بزرگتر از نقطه برش 996/1 بود. همچنین پایایی ترکیبی آنها از 70/0 و میانگین واریانس استخراجشده آنها از 40/0 بیشتر بود. بنابراین، مولفههای الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی بر اساس نظر معلمان تایید شد و متخصصان برنامهریزی درسی میتوانند از آن بهره ببرند.