بررسی مولفههای موثر بر عدالت آموزشی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران
الموضوعات :رضا محمدزاده اول 1 , فردوس یادگاری 2 , علیاصغر شریفی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت آموزشی, دانشگاه آزاد اسلامی, اساتید و دانشجویان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی مولفههای موثر بر عدالت آموزشی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. مطالعه حاضر کاربردی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اساتید و در بخش کمی اساتید و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بودند. در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 20 نفر با روش نمونهگیری در دسترس و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 300 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی صوری، محتوایی و سازه آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عدالت آموزشی در سیزده بعد و سه مولفه ساختاری (شامل شش بعد اهداف و برنامههای آموزشی، سبکهای مدیریت و رهبری، ساختار دانشگاه، فرهنگ حاکم بر دانشگاه، روشها و فرایندهای اجرایی و توجه به روشهای یادگیری)، رفتاری (شامل سه بعد نیازها و ارزشهای فردی، انگیزش و نگرش و الزامات و مهارتهای فردی) و زمینهای (شامل چهار بعد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نابرابری در اجرای قوانین آموزشی و روشها و فرایندها) شناسایی شد.