شناسایی شاخصهای بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش استان خراسان رضوی
الموضوعات :حسین مقدم 1 , مسلم چرابین 2 , حسن نوددهی 3 , احمد اکبری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد نیشابور، نیشابور، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
4 - عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدبردسکن،بردسکن،ایران
الکلمات المفتاحية: بهره وری, شاخص بهرهوری, مدیران آموزشوپرورش,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف شناسایی شاخصهای بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش استان خراسان رضوی انجامشده است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف توسعه ای و از نظر چگونگی گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل اساتید مدیریت آموزشی و خبرگان حوزه مدیریت بهرهوری بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 13 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در فاز کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بود که 48 نفر با روش نمونهگیری سرشماری به سوالات پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه پژوهش بر مبنای 4 مؤلفه و 90 گویه تنظیم شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی، از تحلیل تماتیک و الگوریتم تحلیل مدلها درروش Smart-PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق منجر به شناسایی 4 شاخص عمده بهره وری مدیران آموزش و پرورش (فردی، مدیریتی، سازمانی و محیطی) و 20 مقوله شد. نتایج نشان داد شاخص بهرهوری مدیران با شاخص فردی برابر 318/0، شاخص مدیریتی 340/0، شاخص سازمانی 208/0 و شاخص محیطی 201/0 میباشد و درنتیجه میتوان گفت این شاخصها بر بهرهوری مدیران آموزش و پرورش تأثیر معنادار و مثبتی دارند. مدل نهایی پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار است.
