ساختارشناسی سلوک حضرت آدم(ع) و حضرت موسی(ع) با تأکید بر قرآن
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان
2 - کارشناس علم اطلاعات و دانششناسی
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
از آنجا که خداوند متعال قرآن کریم را برای هدایت بشر نازل کرده است، در بیان معارف این کتاب آسمانی از روشهای متعدد و متنوعی استفاده نموده است. یکی از رایجترین روشهای بیان معارف قرآن استفاده از قالب قصه است. قصص قرآن علاوه بر آنکه سرشار از حکمت و عبرتآموزی هستند، از نظر ساختاری هم از قواعد خاصی پیروی می کنند. از این رو محققان داستان های قرآنی را از جهات گوناگون همچون کوتاهی و بلندی، ایجاز، تکرار، تنوع اسلوب، نظم ویژه در بیان حوادث، وجود تشابه و تفارق و ... بررسی کردهاند. از میان داستان های قرآن، سرگذشت پیامبران از اهمیت والایی برخوردار بوده و پژوهشهای بسیاری بر این مبنا انجام پذیرفته است. مقاله حاضر به بررسی وجوه اشتراک ساختار سلوک داستان زندگی حضرت آدم(ع) و حضرت موسی(ع) از ابتدا تا بعثت این دو پیامبر پرداخته است.
قرآن کریم.
اسکولز، رابرت. 1379ش، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگه.
ایگلتون، تری. 1380ش، پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
پراپ، ولادیمیر. 1368ش، ریخت شناسی قصههای پریان، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: توس.
پیاژه، ژان. 1385ش، ساختارگرایی، ترجمه رضاعلی اکبرپور، تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1387ش، مفردات الفاظ قرآن، ترجمه حسین خداپرست، قم: دفتر نشر نوید اسلام.
طباطبایی، محمدحسین. 1389ش، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
کلینگز، مری. 1388ش، درسنامه نظریه ادبی، ترجمه جلال سخنور و الهه دهنوی و سعید سبزیان، تهران: اختران.
گلدمن، لوسین. 1369ش، نقد تکوینی، ترجمه محمد غیاثی، تهران: بزرگمهر.
مکارم شیرازی، ناصر. 1388ش، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مقالات
جهانی پور، یاسر. 1387ش، «سیر و سلوک حضرت آدم(ع) در قرآن کریم»، بینات، سال پانزدهم، شماره 1، صص 215-224.
رسمی، سکینه. 1387ش، «وجوه مشترک داستان حضرت عیسی با حضرت یحیی و بازتاب آن در شعر فارسی»، زبان و ادب فارسی، سال پنجاه و یک، شماره 207، صص 23-47.
محمودی، مریم و ممتحن، مهدی. «آدم مسجود از دیدگاه آیات قرآنی»، فدک سبزواران، سال دوم، شماره 7، صص 121-142.
نساجی زواره، اسماعیل. 1382ش، «نگرشی بر داستانهای قرآن و ویژگیهای آن»، پایگاه اطلاعرسانی حوزه: http://www.hawzah.net/
نظری، علی و رضایی، پروانه. 1387ش. «بررسی تطبیقی داستان یوسف(ع) و موسی(ع) در قرآن»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره 5، صص 73-96.
_||_
Holy Quran
Scholes، Robert. 1379, Introduction to Structuralism At Literature، Translated by Farzaneh Taheri. Tehran.agah.
Eagleton، Terry. 1380, A Prelude to Literary Theory، Translated by Abbas Mokhber. Tehran. Markaz.
Propp. Vladimir.1368, The Morphology of Fairy Tales. Translated by Fereidoun Badri. Tehran: toos.
Piaget. Jean.1385. Structuralism. Translated by Reza Ali Akbarpour. Tehran: Publishing Libraries, Museum and Document Center of the Islamic Consultative Assembly.
Raghib Isfahani, Hussein ibn Muhammad.1387. Words of Quran. Translation of Hossein Khodaparast. Qom: Navid Islam.
Tabatabai, Mohammad Hosein.1389. Interpretation Al-Mizan. Translation by Mohammad Bagher Mousavi Hamedani. Qom: Islamic Publications.
Clings, Meri.1388. Literary Theory of Literature. Translated by Jalal Sokhanvar and Elaheh Dehnavi and Saeed Sabzian. Tehran: Akhtaran.
Goldman, Lucien.1369. Developmental Criticism. Translation by Mohammad Ghiasi. Tehran: Bozorgmehr.
Makarem Shirazi, Nasser.1388. Interpretation nemoneh: New commentary on the Quran Taking into account the needs Questions, Schools and issues of the day. Tehran: dar Al-kotob Islamic.
Articles
Jahanipour, Yasser.1387. The journey of Adam (AS) in the Holy Qur'an. Binat. fifteenth year. No. 1: 215-224.
Rasmi, Sakineh. 1387. Common aspects of the story of Prophet Jesus with the Prophet Yahya And its reflection in Persian poetry. Persian language and literature. Fifty-one year. No. 207: 23-47.
Mahmoudi, Maryam, Momtahan, Mehdi. 1390 . "Adam (AS) in the view of Quranic verses. Fadak Sabzavaran. second year. No. 7: 121-142 .
Nasagi Zavareh. Ismail.1382. Attitude to the stories of the Qur'an and its features. Islamic seminary Information Base. http://www.hawzah.net.
Nazari, Ali ، Rezaei, parvaneh.1387. Comparative study of the story of Joseph (as) and Moses (as) in the Quran. Quranic and Hadith research. No. fifth: 73-96.