بررسی تطبیقی توبه در قرآن و اوستا
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیابراهیم فلاح 1 , سیده صفیه میرحسینی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از مباحث مهم در عرفان عملی و مقاماتالعارفین توبه است. توبه یکی از ابواب بهشت است و نبودن آن مساوی هلاک عامۀ اهل معصیت است. توبه، تنها راه نجات گنهکاران، وسیلۀ تقرب به خدا، تبدیلکننده سیئات به حسنات، امید ناامیدان، نخستین مقام عارفان و اوّلین منزل سالکان کوی دوست است. توبه، موضوع مشترک دینهای زرتشتی و اسلام است. در این مقاله بیش از هر چیز توبه از حیث لغت و اصطلاح در قرآن مورد توجه قرار گرفت؛ پس از آن حقیقت توبه، اقسام توبه، اقسام تائبین، وجوب توبه و مراتب توبه و توبهپذیری در قرآن و اوستا بررسی شد. سپس وجه اشتراک و افتراق توبه در این دو ادیان مورد بررسی قرار گرفت و در پایان نتیجه گرفته شد که توبه یکی از مهمترین مقامهای سالک راه حقّ است که هم در قرآن کریم و هم در اوستا مطرح شده است.
- قرآن
- نهجالبلاغه
1- بهایی، محمّد. (1415). الاربعون حدیثا، موسسه النشر الاسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
2- پورداود، ابراهیم. (1383). خرده اوستا جزوی از نامه مینوی، تهران: دنیای کودک.
3- حسنی، علیرضا. (1378). توبه در قرآن و سنت (تولدی بدون گناه)، تهران: رایزن.
4- دوستخواه، جلیل. (1371). اوستا کهنترین سرودهای ایرانیان، تهران: مروارید.
5- طباطبایی، سیدمحمّدحسین. (1363). تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمّدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
6- طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو.
7- قرشی، سیدعلی اکبر. (1366). تفسیر احسنالحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
8- ___________. (1375). قاموس اللغه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
9- کاشانی، محسن. (1403). المحجه البیضاء، محسن کاشانی، با تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
10-مطهری، مرتضی. (1374). گفتارهای معنوی، تهران: صدرا.
11-میرآقاسی، فاطمه سادات. (1389)، «برخی از آثار مسکرات از دیدگاه قرآن و سنت»، فصلنامه فدک. جیرفت. س1، ش4، 191-210.
12-نراقی، احمد. (1371). معراجالسعاده، قم: هجرت.
13-نراقی، محمّدمهدی. (1383). جامعالسعادات، تعلیق و تصحیح سیدمحمّد کلانتر، نجف الاشرف.