بررسی مقایسهای ولادت عیسی در اناجیل اربعه و قرآن
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیعبدالمجید طالبتاش 1 , جواد فروغی 2
1 - * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج(استادیار).
2 - ** دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث قم.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
گویش اناجیل حاکی از این است که روح القدس مأمور باردارکردن مریم است و حاصل آن ولادت عیسی مسیح است که گناهآمرزی امت را بر دوش میکشد. قرآن شخصیت عیسی را نزدیک به همین گویش اما با نظرگاهی متمایز بازشناسی کرده و رهیافت تازهای پدید میآورد. به تصریح قرآن، روح الهی در شکل انسانی خوشاندام تمثل مییابد و به مریم پسری پاکیزه عطا میکند. اساسیترین پایه اشتراک قرآن و اناجیل، پاکدامنی مریم و باردارسازی او توسط روحالقدس است و اینکه پیش از بارداری هیچ مردی او را لمس نکرده است. در این تحقیق که گزارههای قرآنی و اناجیل درباره ولادت عیسی را بررسی کرده، وجه اختلاف را در فرزندِ خداپنداری اناجیل یافتیم که خاستگاه اندیشه تثلیث مسیحیت شده و قرآن با آن مخالفت ورزیده است.
کتابنامه
قرآن کریم.
کتاب مقدس(مجموعه کتب عهد عتیق و عهد جدید).
ابن فارس، احمد. 1418 ق، معجم مقاییس اللغة، بیروت: دار الفکر.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. 1408 ق، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
باربور، ایان. 1362، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاه.
بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین. 1361، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
جوهری، اسماعیل بن حماد. 1368، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، تحقیق احمد عبدالغفور، تهران: انتشارات امیری.
راغب اصفهانی. 1392 ق، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق ندیم مرعشلی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1363، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: بنیاد فکری علامه طباطبایی.
طبرسی، فضل بن حسن. 1377، جوامع الجامع، ترجمه جمعی از مترجمان، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
طیب، سید عبدالحسین. 1378، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام.
فراهیدی، خلیل بن احمد.1410ق، العین، قم: انتشارات هجرت.
قرشی، سید علی اکبر. 1361، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مقالات
پهلوان، منصور و همکاران. 1391، «احادیث انبیاء و اسرائیلیات»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت، شماره 12.