تحلیل مفاهیم مرتبط با اثبات عقلی موعودگرایی در تفاسیر قرآنی اهل سنت و تشیع
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیماشاءالله بخشی 1 , سید عادل نادر علی 2 , مهریار شبابی 3
1 - دانشجوی دکترای رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشیار گروه الهیات و معارف، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - استادیار گروه الهیات و معارف، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
بررسی مفاهیم قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است به خصوص هنگامی که با منطق و استدلال و تفسیر قرآن به قرآن همراه باشد. این مقاله با تأکید بر تفاسیر اهل سنت و تشیع، به مواردی مهم مانند موعودگرایی و موعودباوری که با سرنوشت بشریت گره خورده است، میپردازد و بیش از 65 آیه در آنها وجود دارد که کاملاً نگاهی مشترک به موعودباوری دارند؛ با بررسی مفاهیم 10 آیه از آیات قرآن کاملاً مشهود است که فارغ از تفسیر و روایت در مورد این آیات با توجه به مفاهیم خود آیه و در کنار آن قرار دادن با مفهوم کلی قرآن کریم میتوان با استدلال و منطق آنچه مورد ادعای مفسران و تفسیرهای قرآن کریم که بیشتر یا روایی هستند یا منبعث از روایات میباشند دست یافت و نوعی مفهوم شناسی مستقل را به کار گرفت. مهمترین نتایج این تحقیق بیان میدارند که موعود باوری ضرورتی برای زنده بودن حضرت عیسی(ع)، و لزوم وجود موعود برای غلبه دین خداوند بر تمام ادیان و یکی شدن دین تمام مردم، با سبک مفهوم شناسی آیات مربوطه قابل اثبات است.
قرآن کریم. ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی. 1407ق، زاد المسیر، بیروت: دار الکتاب العربی.
انیس، ابراهیم و عبدالحلیم منتصر و عطیه الصوالحی و محمد خلف. 1379ش، المعجم الوسیط، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله. 1380ش، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم: اسراء.
حسن زاده آملی، حسن. بی تا، نهج الولایة، قم: انتشارات قیام.
خسرو شاهی، عبدالمحسن عباد. 1382ش، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، تهران: اطلاعات.
خلخالی، محمد مهدی. بی تا، خورشید پنهان، بی جا: بی نا.
سبحانی، جعفر. 1417ق، الحیاة، قم: مؤسسه امام صادق(ع).
صادقی، محمد. 1408ق، الفرقان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات فرهنگ اسلامی.
الصنعانی، عبدالرزاق بن همام. 1403ق، المصنف، بیروت: دار الفکر.
فقیه ایمانی، مهدی. 1420ق، اصالة المهدی فی الإسلام، ایران: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
هندی، متقی. 1405ق، کنز العمال، بیروت: مؤسسة الرسالة.
مقالات
فلاح، ابراهیم و نصرت الله نصیری. «معناشناسی تبشیر در قرآن کریم»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال نهم، شماره 33، صص 73- 92.
_||_Holy Quran. Translated by Nasser Makarem Shirazi.
Javadi Amoli, Abdullah 2001, Thematic Interpretation of Holy Quran, Qom: Esra '.
Hassanzadeh Amoli, Hassan. Wilayah Nahj, Qom: Qiyam Press
Khosrow Shahi, Abdul Mohsen Ebad. 2003, Mosleh Jahani and the Promised Mehdi from the Sunni Perspective, Tehran: Information.
Khalkhali, Mohammad Mehdi, The Hidden Sun
Subhani, Jafar. 1417 BC, Al-Hayat, Qom: Foundation of Imam Sadeq
Sadeghi, Muhammad. 1408 B.C., Al-Furqan in the Interpretation of Holy Quran, Tehran: Proliferations of Islamic Farhang.
Al-Sanani, Abdul Razzaq bin Hammam. 1403 BC, Al-Musannaf, Beirut: Dar Al-Fikr. Ibn Jawzi, Abd al-Rahman bin Ali. 1407 BC, Zad Al-Masir, Beirut: Dar Al-Kitab Al-Arabi.
Anis, Ibrahim, Abdel Halim Montaser, Attia Al-Sawalhi, and Muhammad Khalaf. 1379 , Al-Waseet Dictionary, Tehran: Islamic Farhang Publication Book.
Faqih Imani, Mahdi. 1420 BC, The authenticity of the Mahdi in Islam, Iran: Islamic Knowledge Foundation.
Hendi, Muttaqi. 1405 BC, Treasure of Workers, Beirut: Al-Resala Foundation.
Articles
Fallah, Ibrahim and Nusratullah Nasiri. "Semantics of Evangelism in Holy Quran", Quarterly Journal of Quranic Studies, Islamic Azad University, Jiroft Branch, Year 9, No. 33, pp. 73-92.