عهد ألست از دیدگاه قرآن کریم و روایات معصومین(ع)
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمهدى ممتحن 1 , اختر سلطانى 2 , مریم خسروانى 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
دربار هى عهدى که خدا با بندگان خود بسته نظرات مختلفى وجود دارد. روایاترا تأیید کرده؛ همچنین خروج ذری هى آدم در عالم ذر عهد ألست ،: معصومین و گرفتن پیمان از آنان توسط خداوند بر ربوبیت و نبوت و امامت مشخص شده است؛حتى مکان آن در روایت نیز معین شده است. با اتکا به روایات متواتر و محکم به عنوان مسلمان تابع شریعت، هیچ شکی در صحت و اصالت عهد ألست وجود ندارد؛ اما گروهى براین عقیده اند که آیه ى ألست، جنبه ى تمثیل دارد. گروهى دیگر نیز قائل به اخذ پیمان از ارواح بشر در عالم مثال (عالم ذر) هستند. این مقاله به معناى واژگانی و اصطلاحی عهد،آیات و روایات مربوط به آن و بررسی و تحلیل دلایل هر دو گروه م ىپردازد.
ابن ابى الحدید، عزالدین ابوحامد. ( 1337 ). شرح نهج البلاغه، قم: کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.
- . ( 1375 ). جلوة تاریخ، ترجمة محمود مهدوى دامغانى، تهران: نشر نى.
- ابن منظور، محمد بن مکرک. ( 1414 ). لسان العرب، بیروت: صادر.
- بحرانى، سیدهاشم. ( 1415 ). البرهان فى تفسیر القرآن، تهران: مؤسسه البعثه.
- بروجردى، سید محمّدابراهیم. ( 1341 ). تفسیر جامع، تهران: صدرا.
فصلنامه ،« خلود و جاودانگى در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم » .( جمشیدیان، نیره و سوسن آل رسول. ( 1389
. علمى – پژوهشى فدک دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفت، س اول، ش 3
- حاج سیدجوادى، احمدصدر؛ بهاءالدین خرمشاهى و کامران فانى. ( 1380 ). دایرة المعارف تشیّع، تهران: شهید سعید محبّى.
- حجازى، فخرالدّین؛ محمدحسین فریدنى و على مشکینى. ( 1363 ). یادنامة دوّمین کنگرة نهج البلاغه، تهران: وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامى بنیاد نهج البلاغه.
- حرّ عاملى، محمد بن حسن. ( 1409 ). وسائل الشّیعه، قم: رضى.
- حسینى استرآبادى، سید شرف الدین على. ( 1409 ). تأویل الآیات الظاهره، قم: نشر اسلامى.
- رخرمشاهى، بهاء الدین. ( 1377 ). دانشنامة قرآن و قرآن پژوهى، تهران: دوستان- ناهید.
- دهخدا، على اکبر. (ب ىتا). لغ تنامة دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
- رازى، ابوالفتوح رازى. ( 1408 ). تفسیر رو ضالجنان و روح الجنان، مشهد: آستان قدس رضوى.
- راغب الاصفهانى،حسین بن محمّد. ( 1412 ). المفردات فى غریب القرآن، دمشق، بیروت: دارالعلم، دارالشامیه.
- شریف لاهیجى، بهاءالدین محمد بن على. ( 1373 ). تفسیر شریف لاهیجى، تهران: داد.
- صدوق، محمّد بن على. (ب ىتا). علل الشّرایع، قم: مکتبه الدوارى.
- طباطبایى، محمّدحسین.( 1417 ). المیزان فى تفسیر القرآن، قم: نشر الاسلامى.
- طبرسى، فضل بن حسن.( 1377 ). تفسیر جوام عالجامع، مشهد: بنیاد پژوهش-هاى آستان قدس رضوى.
- طیب، سید عبدالحسین. ( 1378 ). اطیب البیان فى تفسیر القرآن، تهران: اسلام.
- عروسى هویزى، عبد على بن محمّد. ( 1415 ). تفسیر نورالثقلین، قم: اسماعیلیان.
- عیاشى، محمد بن مسعود. ( 1380 ). تفسیر عیاشى، تهران: چاپخانه علمیه.
- فرغانى، معیدالدین سعید. ( 1379 ). مشارق الدارى، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
- فیض کاشانى، ملّامحسن. ( 1416 ). تفسیر الصّافى، تهران: مکتبه الصدر.
- قرشى، سید على اکبر. ( 1377 ). تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
- قمى، على بن ابراهیم. ( 1367 ). تفسیر قمى، قم: الکتاب.
- کاشانى، ملّا فتح اله. ( 1336 ). تفسیر منهج الصادقین، تهران: کتابفروشى محمّد حسن علمى.
- کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب. ( 1365 ). اصول کافى، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
. (ب ىتا). فروع کافى، بیروت: دارالاضواء.
- مجلسى، محمدباقر. ( 1404 ). بحارالانوار، بیروت: الوفاء.
- مفید، محمد بن نعمان. ( 1424 ). تفسیر مفید، قم: بوستان کتاب.