بررسی و تحلیل سکولاریزاسیون مفاهیم قرآنی
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمد گودرزی 1 , رحمت الله معظمی گودرزی 2
1 - * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد(استادیار).
2 - دانشجوی دکترای عرفان اسلامی.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
امروزه در جوامع اسلامی گروهی از دگر اندیشان با استناد به تعابیر و اسلوبهای بیانی قرآن تلاش مینمایند تا این کتاب مقدس را محدود به حصار زمان و مکان شبه جزیره زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) نمایند، و در نتیجه مخاطباناش را تنها اعراب بدوی دوران جاهلی بخوانند! غافل از اینکه آنچه این جماعت بدان استناد میکنند، خود یکی از وجوه اعجاز قرآن حکیم است. بدانسان که خداوند از همان تعابیر و گفتمان و واژههای اعراب بدوی جاهلی که از هرگونه معرفت و دانش تهی بودند بهره گرفته، پیام جاودانه جهانشمول خویش رادر آن نهاده و همه بشریت را در همه زمانها و مکانها مخاطب قرار داده است. این پژوهش تلاشی است تا به نظریه سکولاریستی که با استناد به تعابیر قرآنی در پی سکولاریزاسیون کردن مفاهیم قرآنی است پاسخی مستدل دهد.
قرآن کریم.
آذرنوش، آذرتاش. 1377، تاریخ زبان و فرهنگ عربی، چاپ اول، تهران: سمت.
ابن سینا. 1379، التعلیقات، چاپ چهارم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن منظور. 1997، لسان العرب، الطبعة الاولی، بیروت: دار صادر.
احمد العلی، صالح. 1384، عرب کهن در آستانه بعثت، ترجمه هادی انصاری، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
اصفهانی، ابوالفرج. بی تا، الأغانی، بیروت: دار الکتب.
صالح، صبحی. 1374، پژوهشهایی درباره قرآن و وحی، ترجمه مجتهد شبستری، چاپ چهارم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ضیف، شوقی. 1919، تاریخ الأدب العربی، الطبعة السابعة، مصر: دار المعارف.
فروغی، محمدعلی. 1383، سیر حکمت در اروپا، چاپ اول، تهران: هرمس.
مقالات
گودرزی، محمد. بهار 1388، «شریعت، طریقت، حقیقت از منظر ابن فارض مصری و شیخ محمود شبستری»، فصلنامه عرفان، دانشگاه آزاد زنجان، سال پنجم، شماره نوزدهم،: 142-153.
ممتحن، مهدی و بدیع الله صدری. تابستان 1392، «بررسی عرفانی آخرین سخن خدا با آخرین پیامبر»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال چهارم، شماره 14: 60.