الگوی ارتباطی حضرت نوح در قرآن کریم
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمیثم فرخی 1 , امین امینی صدر 2
1 - * فارغ التحصیل دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).
2 - ** فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
در این پژوهش الگوی ارتباطی حضرت نوح(ع) در قرآن کریم بر اساس مدل هایدر مورد بررسی قرار گرفته است. مدل مذکور شامل عناصر سهگانه پیامفرست، پیام و مخاطب میباشد که بر اساس آن پیامفرست به دنبال تغییر نگرش در مخاطب است. با مطالعه سیره ارتباطی این پیامبر الهی در قرآن کریم میتوان اینگونه بیان کرد که "پیامفرست" باید دارای ویژگیهای نظیر اعتبار منبع، استدلال محوری، توکل به خداوند و ... باشد و "پیام" نیز به عنوان عنصر دیگر فراگرد ارتباطات باید ویژگیهایی مانند محتوای توحیدی و نیز ارائه به شکل دلسوزانه و مستمر را دارا باشد و "مخاطبان" نیز اگر دارای انتظارات ناصحیح و درخواستهای غلط و به دنبال ایجاد تعارض، لجاجت و ... باشند مأموریت ارتباطی منجر به شکست شده و تغییر نگرش در اکثریت مخاطبان ایجاد نخواهد شد.
کتابنامه
قرآن کریم.
خندان، محسن. 1374، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
دادگران، سید محمد. 1383، مبانی ارتباطات جمعی، تهران: فیروزه.
رفیع پور، فرامرز. 1377، آناتومی جامعه، تهران: شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، محمد حسین. 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
قرائتی، محسن. 1375، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
محسنیان راد، مهدی. 1387، ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش.
مقالات
حیدرزادگان، علیرضا و فاطمه مشهدی عباس. 1392، «فرآیند برنامه ریزی استراتژیک از منظر قرآن»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال چهارم، شماره 16.
ذاکری، علی. 1391، «تمدنهای بشری از منظر قرآن کریم»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، سال سوم، شماره 11.