الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی در اندیشه و منش زمامداری شهید سلیمانی (مبتنی بر آموزه های قرآنی با تأکید بر دیدگاه امام علی(ع))
الموضوعات : Quarterly Sabzevaran Fadak
زینب رستمی نسب دولت آباد
1
,
مراد یاری دهنوی
2
,
سید حمیدرضا علوی
3
1 - دانشکده علوم انسانی،عضو هیئت علمی،مربی،جیرفت،دانشگاه جیرفت
2 - دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3 - استاد بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان.
الکلمات المفتاحية: قاسم سلیمانی, تربیتیافتگی سیاسی, دینی و اخلاقی, آموزههای قرآنی, دیدگاه امام علی(ع),
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی در اندیشه و منش زمامداری قاسم سلیمانی - بهمثابۀ یک حاکم و زمامدار الگو - با نظر به شاخصههای زمامدار تربیتیافته مبتنی بر آموزه های قرآنی با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع) است؛ بدینمنظور، ابتدا ابعاد تربیتیافتگی سیاسی، دینی و اخلاقی شخصیت مورد پژوهش از منابع معتبر دربارۀ وی با روش تحلیل مضمون، استخراج، کدگذاری و تبیین گردیدهاند؛ سپس در یک نگاه جامع، الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی قاسم سلیمانی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی ایشان، با مفهوم بنیادین کنشورزی سیاسی و زمامداری در پرتو دینداری و اخلاقگرایی بیان شدهاست. نتایج تفکیکی پژوهش نشان میدهد که بُعد سیاسی زمامداری شخصیّت مورد پژوهش، مشتمل بر شاخصههایی اساسی چون بیداری و حضور در صحنه و میدان اجتماع، عملکرد فراجناحی، ظلمستیزی، عدالتورزی، و ... با بستر زیستِ پاک سیاسی است. بُعد دینی زمامداری ایشان، دربردارندۀ مؤلّفههایی مانند برخورداری از اعتقــادات و باورهای اصیل معنوی و زیست ایمانی در پرتو آنهاست. بُعد اخلاقی زمامداری او، حاوی شاخصههایی چون تقیّد به اعمال صالح و فضایل اخلاقی؛ متأثر از دیدگاه امام علی (ع) که مبتنی بر آموزه های قرآنی است. نتایج با همنگری ابعاد تربیتیافتگی زمامداری قاسم سلیمانی نشان میدهد که در الگوی تربیتیافتگی وی، زیست ایمانی و اخلاقی عمیق و اصیل ایشان، بنیاد و اساس زیست سیاسی و زمامداری او بودهاست؛ چنانچه گویی حضور و کنش در میدان و اجتماع برای او، منطبق با باورهای عمیق دینی و اخلاقی بودهاست.
