آزادی ورهایی فکر در جلوه های تربیت خردمندانه قرآن وارایه روش تدریس برمبنای آن
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیراحله آقامحمدی سندانی 1 , خسرو باقری 2 , فهیمه انصاریان 3
1 - گروه آموزشی علوم تربیتی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه تهران
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: آزادی فکر, رهایی فکر, تربیت خردمندانه,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش آسیب شناسی در تعلیم وتربیت اسلامی از جهت فکری وفرهنگی است. یکی از دلایل مهم، ممانعت از روش های منتهی به آزادی فکر در جامعه است برای علت یابی بهتر به سراغ مهمترین منابع آموزه های اسلام، قرآن رفته و ریشه های آن را کشف ومورد ارزیابی قرارمی گیرد .مبانی نظری پژوهش ،براساس عاملیت انسان در قرآن است و مبادی عمل را از حیث گرایشی ،میلی وشناختی مبنا قرارمی دهد . روش شناسی در این پژوهش از نوع توصیفی واستنتاجی است . بعد از بیان وتوصیف ، آیات مربوط به رهایی فکرو آیات مربوط به اسارت آفرینی آیات مربوط به آزادی ورهایی فکر را ارزیابی می نماید.یافته ها، پس ازبررسی نشانگر آن است که آزادی ورهایی فکردر آیات، در مبادی شناختی،موجب اعمال اختیاری بیرونی انسان میشود و در مبادی گرایشی با دورنمودن رذایل و عمل به فضایل اخلاقی موجب ارتقاء روحی ونوعی رهایی فکری و معنوی درونی او می گردد. ودراین راستا بعد از انطباق با آیات قرآن روش تدریس برمبنای آزادی فکر ارایه میگردد .روش های تدریس "عاملیت در کلاس درس "و" روش تفکر انتقادی" و" روش اعطاءبینش رسیدن به درک آگاهانه وشهود"از روش های تدریس برمبنای آزادی فکردر قرآن است .
_||_