تحلیل تطبیقی اصالت بشر از دیدگاه مولانا با اندیشههای ژان پل سارتر
الموضوعات :
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
اصالت بشر یا وجود مسألهای فلسفی است که در طول تاریخ زندگی انسان همواره دغدغه فلاسفه و متفکران غرب و شرق بوده است. اگزیستانسیالیستهای غربی بهخصوص سارتر بر ماهیت فرامادی و فرامعنوی انسان تأکید داشته وجود را بر ماهیت مقدم میدارند؛ حال آنکه ماهیت وجودی انسان در عرفان اسلامی بهخصوص اندیشه و آثار مولوی به ویژه در غزلیات شمس دارای دو بعد مادی و معنوی است که ماهیت یا چیستی اش بر وجودش تقدم دارد. یافته های تحقیق که به روش اسنادی و بررسی توصیفی به دست آمده، بر آن است که تفاوت در تعریف ماهیت انسان نزد سارتر و مولانا موجب شده تا اصالت وجود نزد ایشان متمایز باشد. سارتر با رد الهیات، ماهیت وجودی انسان را نهایتاً اخلاقی می داند که با مرگ پایان می پذیرد. در مقابل مولوی برای وجود انسان دو ماهیت روحانی و مادی می شناسد که با خودآگاهی می تواند با گذر از جهان مادی و رسیدن به دنیای معنوی، به ازلیت و ابدیت دست یابد.
ابن سینا. 1403ق، الاشارات والتنبیهات، شرح نصیرالدین طوسی، شرح الشرح قطبالدین رازی، قم: انتشارات بلاغت.
ابن عربی، محی الدین. 1423ق، فصوص الحکم، تعلیقات لابوالعلاء عفیفی، بیروت: دار الکتاب العربی.
استراترن، پُل. 1379ش، آشنایی با سارتر، ترجمه زهرا آرین، تهران: نشر مرکز.
امنخانی، عیسی. 1392ش، اگزیستانسیالیسم ادبی، چاپ اوّل، تهران: علمی فرهنگی.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1392ش، غزلیات شمس، تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1392ش، مثنوی معنوی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی فرهنگی.
بلخی، مولانا جلال الدین. 1393ش، فیه ما فیه، تهران: معین.
بلکهام، هرولدجان. 1382ش، شش متفکر اگزیستانسیالیست، ترجمه محسن حکیمی، تهران: مرکز.
بهاری، شهریار. 1367ش، انسان شناسی نظری، تهران: نشر دلیل ما.
جعفری، محمدتقی. 1376ش، مولوی و جهان بینی در مکتبهای شرق و غرب، تهران: بعثت.
خدایار، امیرناصر. 1367ش، ژان پل سارتر، تهران: شرکت سهامی چاپ فرهنگ ایران.
رجبی، محمود. 1379ش، انسان شناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
رحیمنژاد، سلیم. 1364ش، حدود آزادی انسان از دیدگاه مولوی(جبر و اختیار)، تهران: انتشارات طهوری.
رحیمیان، سعید. 1383ش، مبانی عرفان نظری، تهران: سمت.
سارتر، ژان پل. 1361ش، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران: مروارید.
سارتر، ژان پل. 1382ش، هستی و نیستی، ترجمه عنایتالله شکیباپور، تهران: دنیای کتاب.
لافراژ، رنه. 1383ش، اصول فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمه احمد پزشکپور، تهران: شهریار.
نصری، عبدالله. 1376ش، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
نوالی، محمود. 1373ش، فلسفههای اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی، تبریز: دانشگاه تبریز.
هالینگ، دیل. 1381ش، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: ققنوس.
مقالات
حسنزاده، صالح. 1389ش، «بحث تطبیقی اگزیستانسیالیسم غربی و اصالت وجود در فلسفه اسلامی»، خردنامه صدرا، ش 44، صص 60-74.
حیدری چناری، یوسف. 1390ش، «انسانشناسی واحد در فلسفه و عرفان ابن سینا»، پژوهشهای اعتقادی و کلامی، ش1، دوره3، صص 53- 79.
محمدی فشارکی، محسن. 1393ش، «تحلیل داستان گدای ساعدی بر اساس اصول مکتب اگزیستانسیالیسم»، فصلنامه متنپژوهی، دوره18، شماره60، صص 105- 124.
_||_Ibn Sina. (1403BC). Et Isharat Altnbyhat. Magis Nasir. Quod al-Din Alshrh Qutb Rasis. Qom: Blaghh publications.
Ibn-Arabica, Mohiuddin. (1423). Hekam. Afifi Abul suspensionis. Editio octava. Beryti, Daralktab al.
Strathairn, Pauli. (1392) Introductio in Sartre. Suspendisse Zahra translatione. Tehran: Press Centre.
Amnkhany, Iesu. (1383). Literary exsistentialismi. Primum Ed. Tehran, scientifica et culturae.
Blk Cham Hrvldjan. (1382). Shesh existentialist amicitie. Mohsen Hakimi translatione. Tehran: Centrum est.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. (1392). Masnavi. Forouzanfar BdyAlzman disciplinam. Tehran, scientifica et culturae.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. VII. (1392). Uana 'Accomodatae. Imperatorem Machometum Reza Shafiee interpretatio. Tehran: Disputatio.
Balkhi, Rumi Jlaldyn. VIII. (1393). Ma-fih Fierro. Tehran: tradidit.8.
vere, Shahryar. (1367). Theoretical anthropologia. Tehran: De publicatione nobis.
Apium prout stylus. (1376). Romans Rumi scholarum in Oriente et Occidente. Tehran: missionem.
HsnZadh Saleh. (1389). Disputatio discussion of Western Roman exsistentialismi et receptum in philosophia. Kheradnameh Sadra. No. 44, p. 60-74.
Árborem sycómorum Heydari 12 Rev. (1390). «Science of Ibn in philosophia et mystica." Totius Doctrinalis Controversiae-theologicorum annum. I SB. Volumen III. , Pp. 53. LXXIX.
Khudayar, Amyrnasr. (1367). Jean-Paul Sartre. Tehran: Iran culturae editis Corporation.
Rajabi Mahmoud. (1379). Anthropologia. Qom, Imam Khomeini Institutio et Research Institute (RA).
RhymNzhad: Salim. (1364). De fiduciam Rumi (Jbrvakhtyar). Tehran: Tahoori.
RAHIMIAN, dixi. (1383). Mystica fundamenta montium. Tehran latus.
Aquinas, Saint-Paul. (1382). Ens et nihil. NaytAllh Shkybapvr translatione. Tehran: libri mundi.
Aquinas, Saint-Paul. Exsistentialismi et humanistica. Mostafa Rahimi translatione. Tehran: dissectum.
Lafrazh, Marcus Tullius. (1383). De philosophia ex exsistentialismi. Translata ab Ahmad Pezeshkpour. Shahriar Tehran.
Fesharaki imperatorem Machometum, Mohsen. (1393). «Exsistentialismi Saeedi mendicus fabula fundatur in principiis." Journal MtnPzhvhy18.( 60). Paginae105-124
Macquarie, Johannem (1376), Martin Heidegger, translatione Mhmdsydhnayy Kashani, Tehran: Gross
Nasri, Abdullah. (1376). Plena humanus perspective a facie scholarum. Tehran Allameh Tabatabaei scriptor University.
Nawal Mahmoud. (1373). Disputatio philosophiae exsistentialismi existentiae. Tabriz University, Tabriz.
Halyng, Date. (1381). West historia et philosophia. A. Azarang translatione. Tehran: Phoenix.