بیان مشکلات روانشناختی کودکان در ادبیات ایرانی و اروپایی
الموضوعات :زهرا اباذری 1 , الهه خسروی رشخوار 2
1 - عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال
2 - دانش آموختة دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
این مقاله به تحلیل محتوای کتابهای داستانی کودکان میپردازد و میزان پرداختن این کتابها را به مشکلات روانشناختی کودکان مورد بررسی قرار میدهد؛ مشکلاتی همچون پرخاشگری، کمی اعتماد به نفس، ترس و اندوه. این مقاله همچنین ضمن مقایسه این مبحث در کتابهای ایرانی و اروپایی به تعریف ادبیات کودکان اشاره میکند و اهداف و انواع آنها را مورد تحلیل قرار میدهد. محیط مورد پژوهش در این مقاله، ٥١ کتاب داستانی منتشرشده بین سالهای ٧٥-٨٥ است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنها را منتشر کرده است. نتایج کلی مقایسۀ کتابهای مورد بررسی نشان میدهد که مشکل روانشناختی کمی اعتماد به نفس، بیشتر از سایر مشکلات روانشناختی مورد توجه نویسندگان اروپایی است و نویسندگان ایرانی، بیشتر از همۀ موضوعات به اندوه کودکان توجه دارند.
تحلیل محتواى کتاب هاى داستانى گروه سنى (ب) با رویکرد کتاب » .( امین دهقان، نسرین. ( 1382)
پایان نامه کارشناسى ارشد علوم کتابدارى و اطلاع رسانى. مشهد: دانشگاه فردوسى، کتابخانه ،« درمانى
دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى.
پریرخ، مهرى؛ مجدى زهرا. ( 1388 ). داستان ها ابزارى براى کاهش مشکلات روان شناختى کودکان (کمى
اعتماد به نفس، اندوه، پرخاشگرى و ترس). تهران: کتابدار.
حق جو، محمدحسین. ( 1375 ). روانشناسى ترس و دلهره، قم: مرکز فرهنگى انصارالمهدى.
سلحشور، ماندانا. ( 1378 ). پرخاشگرى در کودکان و روش هاى رویارویى با آن، تهران: واژه آوا.
شجرى، رضا. ( 1384 ). بررسى اجمالى و تحلیل ادبیات کودکان در ایران از آغاز تا دهه 70 . تهران:
عیاران.
علوى، سهیلا. ( 1382 ). تامّلى دیگر بر ادبیات کودکان و نوجوان. تهران: یادواره کتاب.
على پور، منوچهر. ( 1378 ). آشنایى با ادبیات کودکان. تهران. نگاه.
غفارى، سعید. ( 1384 ). ادبیات کودکان و نوجوانان، همدان: سپهر دانش.
قائمى امیرى، على. ( 1368 ). ترس و اضطراب در کودکان، تهران: امیرى.
نایک، آنیتا. ( 1382 ). اعتماد به نفس، ترجمه شقایق قندهارى، تهران: پیدایش.