بررسی تطبیقی رئالیسم اجتماعی در داستانهای «ماشینها پنج قروش» صباح الدین علی با «بیست و چهارساعت در خواب و بیداری» صمد بهرنگی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات ترکی، دانشگده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشیار گروه الهیات، دانشکده الهیات دانشگاه آق دنیز ترکیه
الکلمات المفتاحية: رئالیسم اجتماعی, ادبیات داستانی معاصر ترکیه و ایران, صباح الدین علی, صمد بهرنگی,
ملخص المقالة :
برکسی پوشیده نیست که رئالیسم یکی از بزرگترین مکتب های ادبی جهان است. این جریان ادبی گسترده و تاثیرگذار از اواخر قرن نوزدهم در اروپا و امریکا با ظهور رمان و داستان کوتاه نویسی آغاز شد. در اوایل قرن بیستم با کمی تاخیر این جریان در ادبیات ایران و ترکیه زبان فارسی مکتب ها و جریانهایی همچون رئالیسم و رئالیسم اجتماعی بر ادبیات داستانی معاصر هر دو کشور ترکیه و ایران سابه گسترده است. گرایش و علاقه نویسندگان رئالیسم اجتماعی در هر دو زبان انعکاس پیامدهای ناخوشایند تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که در ادبیات معاصر آنها ظهور یافته است. صباح الدین علی یکی از برجستهترین رمان نویسان و داستان کوتاه نویسان ترکیه است و از رهبران رئالیسم اجتماعی پس از جمهوری ترکیه محسوب میشود. صمد بهرنگی نیز از مشهورترین و تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایران هستند که رئالیسم اجتماعی در آثارشان مشهود است. مقالۀ حاضر پژوهشی است تطبیقی- مقایسهای از داستانهای ماشینها پنج قروش صباح الدین علی و بیست و چهارساعت در خواب و بیداری صمد بهرنگی که با هدف شناخت تفاوت ها و شباهتهای موجود در این آثار با روش تحلیلی-توصیفی نوشته شده است. واژگان کلیدی: رئالیسم اجتماعی، ادبیات داستانی معاصر ترکیه و ایران، صباح الدین علی، صمد بهرنگی.