تحلیل همسانی گفتارمتن های آوینی با یونگ و مولانا در تعالیم عرفانی
الموضوعات :سیده زهرا حسینی نیا 1 , صابر امامی 2 , امیراسماعیل آذر 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی ،واحد علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
2 - دانشیار مدعو گروه زبان وادبیات فارسی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران|عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران،ایران
3 - دانشیار و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: مولوی, عرفان, یونگ, آوینی, ادبیات پایداری,
ملخص المقالة :
هر متن بهعنوان یک ساختار، پدیدهای خودبسنده نیست، بلکه در مناسبت با متون قبل و بعد از خود، شبکهای درهمتنیده از دلالتها، مشابهتها وافتراقهای معناییوزبانی را تشکیل میدهد. ازاین منظرمعنا، امری تطبیقی و در تعامل با متون قبلوبعد از خود است. ادبیات دفاع مقدس بهعنوان نحلهای از ادبیات معاصر، برخی از معانی خود را از خلال روابط تعاملی با متون قبل از خود بهویژه متون عرفانی کسب کرده است و از منظری تطبیقی با ادبیات عرفانی تا حدودی در راستای یک گفتمان معناساز مشترک قرار دارد. در این مقاله کوشیدهایم تا با روشِِتحلیلی توصیفی با رویکردی تطبیقی، خاستگاههای عرفانی و میزان همسانی گفتارمتنهای آوینی را با آثار مولانا وکارل گوستاو یونگ، واکاوی کنیم. نتایج این تحقیق همسویی و همرنگی سخنان آوینی را با مفاهیمی همچون؛ تجلی، نور، ظلمت و لقاءالله که از واژهها و مفاهیم پربسامد ابیات مولانا و عرفان است و با بیان تازه در پیشنهاد و فرایند فردیت یونگ بهکار گرفته شدهاند آشکار میکند
قرآن مجید
آوینی، سید مرتضی.1393.ش، گنجینۀ آسمانی، چاپ 5،تهران: نشرواحه.
اسنودن، روت .1398ش، خودآموز یونگ ترجمۀ نورالدین رحمانیان، تهران: نشرآشیان.
امامی، صابر.1380ش، اساطیر در متون تفسیری فارسی، تهران: گنجینه فرهنگ.
انیس دوویکتور.1399 ش، «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستندهای سید مرتضی آوینی، مترجم محمدمهدی شاکری، انتشارات واحه.
تاجالدینی، علی.1390ش، همسفر خورشید، تهران: نماد اندیشه.
.......................... 1372ش، استعارات تأویلی، تهران: نماد اندیشه.
سجادی، سیدجعفر.1393ش، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
شمیسا، سیروس.1398. یونگ میگوید، تهران: نشرقطره.
رحیمـیان، سـعید.1383ش، تجلّـی و ظهور در عرفان نظری، قم، تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
کلابادی، ابوبکر محمد. 1371ش، کتاب تعرّف، به کوشش دکتر محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
مولانا، جلالالدین محمد بلخی. 1386ش، کلیات شمس، تصحیح: بدیعالزمان فروزانفر، تهران: هرمس.
………………………. 1388ش، شرح جامع مثنوی، کریم زمانی، دفتر2و3،تهران: اطلاعات.
یونگ، کارل گوستاو.1396ش، انسان و سمبلهایش، ترجمۀ محمود سلطانیه تهران: نشرجامی.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان.1390ش، کشفالمحجوب، به تصحیح دکتر محمود عابدی، تهران: سروش.
مقالهها
امامی، صابر.1382ش، «مولانا و کهن الگوهای یونگ» فصلنامه هنرشماره 51 تهران: نشر وزارت فرهنگ و هنر اسلامی، ص1-30.
باغبانی، معصومه، جمشیدی، لیلا.1399ش، «بررسی تطبیقی اندیشههای مقاومت در شعریحییالسماوی و محمدرضا شفیعی کدکنی»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال14، شماره56، ص115-144.
شمس، محمدجواد، مقدادیان، عادل.1393ش، شماره 14، «مفهوم عرفانی نور و ظل در قرآن و سنت»، پژوهشنامۀ عرفان ص39-59.
کمانه، ریحانه.1399ش، «عقل و عشق از دیدگاه مولانا و حافظ» مطالعات ادبیات تطبیقی، سال14، شماره56، ص551-580.
محمدی، علی و اسماعیلیپور، مریم.1390ش، « بررسی وتحلیل کهن الگوی آنیما در غزلهای مولانا»، دو فصلنامه علمی پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا تهران شماره 5 زمستان، ص111-153.
............................. ۱۳۹۳ش، «بررسی تطبیقی کهن الگوی سایه در آراء یونگ و ردپای آن در غزلهای مولانا» مجله مطالعات عرفانی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، شماره 19، تابستان.ص5-28.
_||_