تحلیل عوامل مؤثر بر بازگشت مجدد گردشگران ساحلی با تاکید بر نقش کووید 19 (مطالعه موردی: شهرستان نور)
الموضوعات :هدیه دمیرچی 1 , مهدی رمضان زاده 2 , بنفشه ماستری¬فراهانی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، نور، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 - استادیار مدیریت جهانگردی، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، نور، ایران.
الکلمات المفتاحية: گردشگری, گردشگری ساحلی – کووید 19, بازگشت مجدد گردشگران, شهرستان نور.,
ملخص المقالة :
مقدمه: با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری ساحلی نیز می¬توانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّددگردشگران ساحلی به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بررسی انگیزه و تأثیر بازدیدهای قبلی، تعداد بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران ساحلی بهمراه اقدامات قرنطینه¬ای سخت که به عنوان پاسخی به بیماری همه گیر کووید19 می باشد بر بازگشت مجّددشان موثر است. هدف پژوهش: هدف این پژوهش این است که یک مبنای علمی برای درک مسائل کلیدی مدیریت گردشگری ساحل در این زمینه فراهم کند. این موضوعات شامل درک ریسک، ملاحظات زیست محیطی که مستقیماً مرتبط با سواحل هستند و استراتژی¬های مدیریت طراحی شده برای کاهش خطر ابتلا به کووید 19 است. روش¬شناسی تحقیق: پژوهش حاضر ازنقطه نظر هدف، از نوع تحقیق کاربردي است و براي انجام آن از شیوه پیمایشی استفاده شده است. نوع و ماهیت تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و ازلحاظ روش گردآوري اطلاعات از نوع میدانی است. این پژوهش به توصیف رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد بر تصویر مقصد، رضایتمندی و وفاداری گردشگران ساحلی و بازگشت مجدد آنان با توجه به نقش کووید 19 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش گردشگرانی هستند که حداقل یکشب در چهار ماه نخست سال 1400 در شهرستان نور اقامت داشتهاند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت با 45 سؤال صورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران384 است و پرسشنامه بهصورت حضوري و همچنین آنلاین از مسافران در شهرستان نور بهصورت تصادفی ساده در دسترس پر شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجامگرفته است. قلمروجغرافیایی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ قلمرو مکانی در شهرستان نور انجامگرفته است. این شهرستان با برخورداری از ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی امروزه بهعنوان یکی از مقاصد گردشگری داخلی به شمار میرود. یافته¬ها و بحث: یافته¬های پژوهش بیان می¬کند، بین متغیر کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد، تصویر مقصد ارائه شده و رضایت گردشگران ساحلی از اقدامات صورت گرفته بهداشتی در مقصد با وفاداری و بازگشت مجددشان رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتایج: براساس نتایج، مقاصدی که سطح بالایی از امکانات، خدمات و سایر عوامل مورد سنجش را دارند، میانگین رضایت گردشگران از آن مقاصد نسبت به مقاصد دیگر بالاتر است و متولیان امر باید در جهت توسعه بیشتر این مقصد گردشگری برای جذب بیشترگردشگرساحلی و اطمینان بخشی از سفر دوباره آنها و همچنین پیشنهاد سفر به این مقاصد به دیگران، توجه بیشتری داشته باشند.
ابراهیم پور, حبیب, سید نقوی, میر علی و, یعقوبی, نور محمد. (1390). عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعۀ موردی منطقۀ گردشگری سرعین). مطالعات مدیریت گردشگری 5(14)، 67-92.
ابراهیم پور. حبیب، سیدنقوی. میرعلی، یعقوبی . نورمحمد،(1390) ،عوامل مؤثر بار رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 35 ،صص41- 73.
رضائي، پرويز؛ رحماني، ولیال (1386). ارائه راهکاری مناسب برای برنامه ريزی صنعت توريسم در روستاهای ساحلي شهرستان نور؛ فصلنامه چشم انداز جغرافیايي، 1 (5)، 73-46.
سعید اردکانی، سعید ؛ میرغفوری، حبیب الله؛ برقی، شاهین،(1389) ، شناسایی و اولویاتبنادی مولفه های مؤثر برسطح رضایت گردشگران خاارجی در شایراز، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره49 ،صص59-4.
سعیدی، علي اصغر؛ بهشتي، سید محمد و رضواني، رضا (1391)، موانع اساسي سیاستگذاری گردشگری ازنظرنخبگان، مجله برنامه ريزی و توسعه ی گردشگری، پائیز91، 33-56.
عابدی سماکوش, محبوبه, فرزان, فرزام, دوستی, مرتضی, هنرور, افشار. (1397). شناسایی عوامل جذب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری ساحلی (مطاللعه موردی: گردشگران ورزشی فعال سفر کننده به مناطق ساحلی دریای خزر). آموزش علوم دریایی, 5(2), 96-108.
کاظمی، مهدی(1386) مدیریت گردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
کیوانیزاده، الهام و عارفی، ایمان )1394 )بررسی تمایالت رفتاری گردشگران مقاصد گردشگری شهری، با توجه به تأثیر سازه¬های بازاریابی مدیریت شهری بر تمایالت رفتاری گردشگران شهر ماهان، کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین در مهندسی عمران، معماری، محیط زیست و مدیریت شهری، 24 خردادماه 1394 ،موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
محمدی, مصطفی و میرتقیان رودسری, سیّد محمّد. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر رامسر. نشریه گردشگری شهری، 6(1)، 149-167.
میرکتولی، جعفر و مصدق، راضیه(1389)، بررسی وضعیت گردشگری روستایی و نقش آن در رونق صنایع دستی، مورد دهستان استرآباد جنوبی، شهرستان گرگان، مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای،2(7)، 137-154.
نیکفال مغانلو، ساسان و منصوری، محدثه،1399،تاثیر ویروس کرونا COVID-19 بر صنعت گردشگری،هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران، تهران،https://civilica.com/doc/1028555
هنرور، افشار؛ غفوری، فرزاد؛ فرزام، فرزان؛ اسماعیلی، شريفیان(1386). عوامل مهم در بازاريابي گردشگری ورزشي در ايران . نشريه المپیک، 15 (4)، 44-31.
Alizadeh, Abbas. & Saghafi, Golnaz. (2014) An Examination of Antecedents of Loyalty ntention to Travel: The Case of Malaysia, Proceedings of the First Middle East Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (ME14 DUBAI Conference) Dubai,10-12 October 2014. pp. 1-26.
Cossío-Silva, Francisco-José. & Revilla-Camacho, María-Ángeles. & Vega-Vázquez, Manuela. (2018) The tourist loyalty index: A new indicator formeasuring tourist destination loyalty? Journal of Innovation & Knowledge, https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.003
Gallarza M G, Saura I G. (2006). “Value dimensions, perceived value, satisfaction and loyalty: An investigation of university students’ travel behavior”. Tourism Management, 27(3).
Hui, T., D. Wan, and A. Ho. (2007). Tourists’ satisfaction, recommendation and revisiting. Tourism managment, 28,965-975.
Inskeep, Edvard. (1990) Tourism Planning: An Integrated and Sustainable Development, New York: Van Nostrand Reinhold.
Lee C K, Yoon Y S, Lee S K. (2007). “Investigating the relationships among perceived value, satisfaction, andrecommendations: The case of the Korean DMZ”.Tourism Management, 28(2).
Loncaric, Dina. & Perisic Prodan, Marina. & Dlacic, Jasmina. (2017) Co-creating tourist experiences to enhance customer loyalty and travel satisfaction, Tourism in Southern and Eastern Europe, Vol.4, pp.321-334
Mingfang, Z. (2010). Examining the structural relationships of tourist characteristics and destination satisfaction. International Conference on E-business, Management and Economics, (p. vol.3). Hong Kong.
Noronha, L. (2002) "Coastal Tourism, Environment, and Sustainable Local Development", London, TERI.
Sadeh E. (2012). Factors Affecting Tourist Satisfaction and Its Consequences. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(2)1557-156.