بکارگیری رویکرد مدلسازی ساختاری–تفسیری جهت طراحی مدلی برای بودجه ریزی عملیاتی (مطالعه موردی شرکت سرمایه گذاری غدیر)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمحسن واعظ قاسمی 1 , محمد طالقانی 2 , محسن شفیعیان 3 , فاطمه بزرگی 4
1 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه ریاضی، رشت، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، رشت، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، رشت، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: بودجه, بودجه&, rlm, ریزی, بودجه&, rlm, ریزی عملیاتی, مدلسازی ساختاری- تفسیری,
ملخص المقالة :
بودجه ریزى عملیاتى نوعى بودجه ریزى است که منابع را بر اساس نیل به نتایج مشخص و سنجشپذیر تخصیص می دهد. اصولاً هدف اصلی این بودجه ریزی شفاف سازی بودجه و کمک به تخصیص بهینه و استفاده مؤثر از منابع سازمان است. هدف پژوهش حاضر، بکارگیری رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری جهت طراحی مدلی برای بودجهریزی عملیاتی در شرکت سرمایه گذاری غدیر میباشد. بدین منظور، ابتدا با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان، 14 مورد از عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی شناسایی گشتند؛ در ادامه پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین ارتباطات بینابینی این معیارها تدوین و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری تحلیل و در 7 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم گردید. طبق یافته ها پرنفوذترین معیار در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، معیار بودجه سالیانه و برنامه پنج ساله توسعه بوده و بودجه ریزی عملیاتی شرکت شدیداً به این معیار وابسته است.
* آذر، ع. و وفایی، ا. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی نظام بودجهریزی عملیاتی در سازمانهای عمومی. دوفصلنامه برنامه و بودجه، 110، بهار و تابستان، 79-98.
* آذر، ع.؛ تیزرو، ع.؛ مقبل با عرض، ع؛ انواری رستمی، ع.ا. (1389). طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدلسازی تفسیری- ساختاری. پژوهشهای مدیریت در ایران، 14(4)، 1-25.
* اسماعیلپور، ر.؛ تاخیره، م. و اجاقزاده، م. (1395). تدوین استراتژی پایش بهرهوری صنایع تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. مدیریت بهره وری،10(39)، 7-40.
* ایرجپور، ع. و ترابینیا، ع. (1392). بررسی استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در یک سازمان خدماتی. مدیریت توسعه و تحول، 15، 61-68.
* باباجانی، ج. و خدارحمی، ب. (1393). مدلی برای استقرار نظام بودجهبندی عملیاتی در دولت جمهوری اسلامی ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 11(41)، 1-36.
* پورزمانی، ز. و نادری، ب. (1391). بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران. فصلنامه حسابداری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس، 1(1)، 1-16.
* پورعلی، م.ر. و کاکوان، س. (1395). امکانسنجی استقرار بودجهریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل. فصلنامه حسابداری مدیریت، 9(28)، 97-118.
* سیرانی، م. و طاهرشمس، ح. (1392). رابطه بین تورم و معیارهای ارزیابی بودجهبندی سرمایه ای درشرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 5(17)، 65-90.
* صفدری نهاد، م؛ معمارزاده، غ و عزتی، م. (1394). نقش عوامل سازمانی بر اجرای بودجهریزی عملیاتی در راستای اجرای ماده 195 قانون برنامه پنجم توسعه. سیاستهای راهبردی و کلان، 3(11)، 27-48.
* طاهرپور کلانتری، ح.؛ دانش فرد، ک. و رضایى دِزّکى، ف. (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار قانون بودجه عملیاتی در سازمانهای دولتی. برنامهریزی و بودجه، 16(2)، 31-56.
* عبدصبور، ف.، و راوند، م. (1391). الزامات و موانع بودجهریزی عملیاتی سازمانها بر اساس مدل سه عاملی شه. فصلنامه مدیریت صنعتی، 7(20)، 109-129.
* فروغی، د.؛ حقیقی پراپری، م.، و رسائیان، ا. (1391). امکانسنجی اجرای روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در بودجهبندی عملیاتی دستگاههای دولتی (مطالعه موردی: دستگاههای دولتی استان اصفهان). حسابداری سلامت، 1(1)، 47-62.
* فیروزجائیان، ع.ا.؛ فیروزجائیان، م.؛ هاشمی، س.ح. و غلامرضازاده، ف. (1392). کاربرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه). مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2(6)، 129-159.
* قدیمپور، ج. و طریقی، ع. (1388). بودجه ریزی عملیاتی و حسابرسی عملیاتی. فصلنامه دانش حسابرسی دیوان محاسبات کشور، 2(28)، 59-68.
* قلیزاده، م.ح. و کهنروز، ا. (1394). الزامات بودجهریزی عملیاتی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 21(1)، 39-59.
* کرامتی، م.ا. و بیات، ف. (1395). ارزیابی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای اجرای بودجهبندی عملیاتی در شرکتهای آب و فاضلاب ایران. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 8(29)، 59-72.
* محمدیان، م. و مهتری، ز. (1393). ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجهبندی عملیاتی: چالشها و اصلاحات. مطالعات حسابداری و حسابرسی،3(9)، 54-67.
* مشایخی، ب.؛ عبدزاده کنفی، م. و فرجی، ا. (1393). بررسی امکانسنجی طراحی و استقرار بودجهریزی عملیاتی در دانشگاههای دولتی ایران (مطالعه موردی دانشگاه تهران). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(9)، 13-32.
* Andres, K.K. (2001). Beyond Results: Accountability, Discretion and Performance Budget Reform. London: JAI Press.
* Beikkhakhian, Y., Javanmardi, M., Karbasian, M. & Khayambashi, B. (2015). The application of ISM model in evaluating agile suppliers selection criteria and ranking suppliers using fuzzy TOPSIS-AHP methods. Expert Systems with Applications, 42(15-16), 6224-6236.
* Diamond, J., (2003). From Program to Performance Budgeting: The Challenge for Emerging Market Economies. International Monetary Fund (IMF), Working Paper.
* Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4), 535-552.
* Frow, N., Marginson, D. & Ogden, S. (2010). Continuos Budgeting: Reconciling Budget Flexibility with Budgetary Control. Accounting Organization and Society, 35(4), 444-461
* Governmental Accountability Office, (1999), Performance Budgeting: Initial Experience Under Results Act in Linking Plans With Budgets, GAO/AIMD/GGD-99-67.
* Hatry, H.P. (1989). Determining the Effectiveness of Government Services. Handbook of public Administration, in James L. Perry, ed. Handbook of Public Administration. San Francisco: Jossey-Bass, Inc.
* Huang J. J., Tzeng G. H., Ong C. S., (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26, 755-767.
* Joyce, P.G. (2003). Linking performance and budgeting: opportunities in the federal budget process. Virginia: IBM Center Business of Government.
* Kannan, G., Devika, K., Noorul, A., (2010). Analyzing supplier development criteria for an automobile industry. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 43-62.
* Kannan, G., Palaniappan, M., Zhu, Q., & Kannan, D. (2012). Analysis of third party reverse logistics provider using interpretive structural modeling. International Journal Production Economics, 140(1), 204-211.
* Kannan, G., Shaligram, P., Sasikumar, P., (2009). A hybrid approach using ISM and Fuzzy TOPSIS for the selection of reverse logistics provider. Resources. Conservation and Recycling, 54, 28-36.
* King, R. & P. M. Clarkson. & S. Wallace., (2010). Budgeting practices and performance in small healthcare businesses. Management Accounting Research, 21(1), 40-55.
* Lee, R.D., Johnson. R.W. & Joyce, P.G. (2012). Public Budgeting Systems (9th Edition). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.
* Lu, Y., Willoughby, K., & Arnett, S. (2011). Performance budgeting in the American States, What's law got to do with it? State and Local Government Review, 43(2), 79-94.
* Mathiyazhagan, K., Govindan, K., NoorulHaq, A. and Geng, Y. (2013). An ISM approach for the barrier analysis in implementing green supply chain management. Journal of Cleaner Production, 47(0), 283-297.
* Melkers, J. E. & Willoughby, G. K. (2001). Budgeters Views of State Performance-Budgeting Systems: Distinctions across Branches. Public Administration Review, 61(1), 54-64.
* Najafi, M., & Ahmadkhani, A. (2012). The advantage of using operational budgeting on governmental organization. Management Science Letters, 2, 101-106.
* Raut, R.d., Narkhede, B., Gardas, B.B. (2017). To identify the critical success factors of sustainable supply chain management practices in the context of oil and gas industries: ISM approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 68(1), 33-47.
* Ravi, V. and Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029.
* Robinson, M., Brumby, J. (2005). Does performance budgeting work?: An Analytical Review of the Empirical Literature. Washington, D.C: International Monetary Fund, Fiscal Affairs Dept.
* Talib F. (2011). The Barriers To Total Quality Management Implementation Using Interpretive Structural Modeling Approach, Benchmarking. An International Journal, 18(4), 563-587.
* Tseng, M. (2013). Modeling sustainable production indicators with linguistic preferences, Journal of Cleaner Production, 40, 46-56.
* Warren, C. S., Reeve, J. M., & Duchac, J. E. (2014). Financial & Managerial accounting (12th ed.). Mason, OH: South-Western, Cengage Learning.
* Thakkar, J., Kanda. A. & Deshmukh. S.G. (2008). Interpretive structural modeling (ISM) of IT-enablers for Indian manufacturing SMEs. Information Management & Computer Security, 16(2), 113-136
_||_