بررسی ابزارهای امنیتی بانکداری الکترونیک در بخش بانکداری دولتی بانک های هند با مروری بر جهانی شدن
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمحمدجواد عزیزی سرخانی 1 , حمیدرضا کردلوئی 2
1 - دکترای مدیریت بازرگانی، گرایش پول و بانک
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
الکلمات المفتاحية: بانکداری الکترونیک, امنیت, مدیریت ریسک عملیاتی, ابزارها الزامات زیرساختی, جهانی - شدن,
ملخص المقالة :
امروزه خدمات بانکداری الکترونیک که از طریق کانال های مجازی و عمومی ارائه می شوند نقش ویژه ای رادر زندگی مردم در سراسر دنیا ایفاء می کنند. بنابراین فقدان سیستم های امنیتی مناسب، تاثیرات نامطلوبی برعملکرد بانک های ملی و بین المللی بویژه در فضای کسب و کار جهانی خواهد داشت. از این رو امنیت و مسایلمربوط به آن یکی از مهمترین عواملی است که بر تراکنش های بانکی تاثیرگذار بوده و عدم وجود آن مانعیجدی در مسیر توسعه کسب و کار بانک ها خواهد بود. بنا بر دلایل ذکر شده امنیت اطلاعاتی در سیستم بانکیداری جایگاه ویژه ای است. بر این اساس عواملی در حوزه الزامات زیرساختی و مدیریت ریسک عملیاتی به عنوانمتغییرهای تحقیق حاضر در نظر گرفته شده است. نتیجه تحقیق حاضر نیز حاکی از آن است که به منظورتأمین امنیت با حاشیه اطمینان بالاتر در تراکنش های بانکداری الکترونیکی، سیستم بانکی نیاز به توسعهءسیاست های امنیتی مانند امنیت در حوزه اینترنت را دارد. علاوه بر آن سیستم ذکر شده نیاز به تقویت عواملزیر ساختی در برخی از حوزه ها مانند سهولت دسترسی به سایر بانک ها، کیفیت زیر ساخت های بانکداریالکترونیک و نیز فعالیت های بانک مرکزی ) RBI ( در مسیر ایجاد و توسعه سیستم های حمایتی بانکداریالکترونیک را دارد.
K. Edge, R. Raines, M. Grimaila, R. Baldwin, R. Bennington, and C. Reuter, "The use of attack and protection trees to analyze security for an online banking system," in System Sciences, 2007. HICSS 2007. 40th Annual Hawaii International Conference on, 2007, pp. 144b-144b.
S. Kesh, S. Ramanujan, and S. Nerur, "A framework for analyzing e-commerce security," Information Management & Computer Security, vol. 10, pp. 149-158, 2002.
K. Chang, D.-K. Kim, and H. Yin, "Does Globalization Increase Bank Efficiency As Measured By Net Interest Margin," International Journal of Strategic Management, vol. 13, pp. 5-10, 2013.
G. Varaprasad, R. Sridharan, and A. B. Unnithan, "Internet banking adoption by the customers of private sector banks in India," Banking, Finance, and Accounting: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, p. 43, 2014.
M. Ula, Z. Ismail, and Z. M. Sidek, "A Framework for the governance of information security in banking system," Journal of Information Assurance & Cyber Security, pp. 1-12, 2011.
M. Mallya, H. Kaur, and A. Chawla, "Role of Technology in Enhancing Quality of Customer Service in Banks," Vinimaya, XXX.(3), pp. 5-18, 2009.
Y. K. A.-A. Migdadi, "The impact of banking sector reform in developing economies on banking transactions security and quality: the case of Jordan," International Journal of Services and Standards, vol. 9, pp. 37-50, 2014.
S. M. Nsouli and A. Schaechter, "Challenges of the" E-Banking Revolution"," Finance and Development, vol. 39, pp. 48-51, 2002.
S. J. Kobrin, "Territoriality and the Governance of Cyberspace," Journal of International Business Studies, pp. 687-704, 2001.
M. A. Patton and A. Jøsang, "Technologies for trust in electronic commerce," Electronic Commerce Research, vol. 4, pp. 9-21, 2004.
P. Devi, "Marketing of financial services in private sector banksbanks," 2013.
T. C. Shan and W. W. Hua, "Service-Oriented solution framework for internet banking," International Journal of Web Services Research (IJWSR), vol. 3, pp. 29-48, 2006
_||_