نظریه آنتروپی از دیدگاه روانشناسی و تأثیر آن در مالی رفتاری
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
1 - استاد حسابداری دانشگاه شیراز (مسئول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: آنتروپی روانشناسی, اقتصاد مالی, مالی رفتاری, الگوهای بازار,
ملخص المقالة :
حضور پررنگ نظریه نوین مالی و فرضیه بازارهای کارا در بازار سرمایه، وجود برخی شواهد تجربی و استثناهای بازار که با الگوها و فرضیههای فوق قابل بیان نبودند، زمینه ساز پیدایش نظریه دیگری با عنوان مالی رفتاری گردید. این نظریه تاثیر فرآیندهای روانشناسی در تصمیمگیریهای مالی و نحوه تعیین رفتار بازارهای مالی را بیان میکند. این رویکرد که حاصل ادغام روانشناسی و مالی است، منجر به ارائه چهره دقیقتر و تازهتری از رفتار انسان در بازارهای مالی شده است. هم چنین، این نظریه در تعیین این که: آیا الگوهای بحث شده در ادبیات مالی واقعی و یا ناشی از داده کاوی میباشند؟ کمک مینماید. هدف اصلی این پژوهش بررسی نظریه آنتروپی از دیدگاه روان شناسی و تأثیر آن در نظریه های مالی رفتاری است. بنابراین در این مقاله، پس از بررسی مفهوم و چگونگی ظهور و شکوفایی مالی رفتاری، نظریه آنتروپی تشریح شده و در ادامه الگوهای روانشناسی تصمیمات انسانی عرضه میشود. در نهایت، چنین نتیجه گیری می شود که نظریه آنتروپی اطلاعات، می تواند بهعنوان پایه ای برای درک و پیش بینی رفتار سرمایهگذاران در بازارهای مالی استفاده شود. اصول محافظه کاری، طرح یا نمایندگی، رفتار جمعی، اطمینان بیش از حد، زیانگریزی و ریسکپذیری در زیان برخی از موارد مهم آنتروپی فردی هستند که بر رفتار مالی تاثیر دارند. با استفاده از این دانش مشاوران مالی قادر خواهند بود پرتفویی متناسب با اهداف و گرایشهای هر سرمایهگذار ارائه دهند. هم چنین، با توجه به هزینه بر بودن اطلاعات، شناخت و به کارگیری نظریه آنتروپی اطلاعات منجر به درک الگوهای تصمیمگیری مالی و استفاده بهینه از اطلاعات موجود می شود.