اثر برند بر رفتار سرمایه گذار و ریسک درک شده بعنوان متغیر میانجی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمقصود امیری 1 , روح اله مرادی 2
1 - استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: مدل ویژه برند-مشتری مدار, مدل ویژه برند سرمایه گذار-مدار, ریسک درک شده, قصد سرمایه گذاری, مدل سازی معادلات ساختاری-حداقل,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تأثیر ارزش ویژه برند سرمایه گذار-مدار، بر قصد سرمایه گذار به سرمایه گذاری و نقش ریسک درک شده بعنوان متغیر میانجی در این رابطه است، در پژوهش حاضر به تبعیت از ارزش ویژه برند مشتری- مدار آکار، از مدل ارزش ویژه سرمایه گذار مدار، استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش جوانانِ تحصیلکرده در یکی از دانشگاه های ایران است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر آنند که، جوانان بر تصمیمات حساس خانواده ها و خرید آنها تأثیر می گذارند، این جنبه مورد علاقه برنامه ریزان شرکتی برای کسب وجوه مالی از بازارهای سرمایه بوده، تا بدانند چه چیزهایی در قلمرو مدیریتی بر تصمیمات سرمایه گذاری جوانان تأثیر می گذارد، و اینکه آیا می توان آنان را بعنوان سرمایه گذاران بالقوه، یا عامل موثر در تصمیمات سرمایه گذاری خانوداه ها به حساب آورد. بر این اساس در این پژوهش تعداد 69 دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1396 خورشیدی با نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند، و رفتار آنان در سرمایه گذاری بررسی شد. در این مطالعه، تأثیر ارزش ویژه برند سرمایه گذار-مدار، بر قصد سرمایه گذار به سرمایه گذاری، و نقش ریسک درک شده بعنوان متغیر میانجی، بوسیله روش مدل سازی معادلات ساختاری-حداقل مربعات جزئی، مورد مطالعه واقع شد. یافته ها حاکی از آن است که، ارزش ویژه برند سرمایه گذار-مدار بر قصد سرمایه گذاری بطور مستقیم و غیر مستقیم، از طریق ریسک درک شده بعنوان متغیر میانجی تأثیر می گذارد. نتایج پژوهش می تواند برای سیاست گذاران حوزه مالی و سرمایه گذاری، بعنوان نقشه راهی در جهت برنامه ریزی های آتی آنها باشد.
* امیرشاهی, م., شیرازی, م., & سیاه تیری, و. (1386). تعیین عوامل تأثیر گذار بر تصمیم سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 159-179.
* داوری, ع., & رضازاده, آ. (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls. تهران: جهاد دانشگاهی.
* عریضی, ح., دری, ب., & براتی, ه. (1394). بررسی متغیرهای میانجی موثر بر رابطه بین عوامل زمینه ای و سازمانی با واکنش به تغییر و پیامدهای آن. مطالعات مدیریت(بهبود و تحول 1-27
* فلاح شمس, م., افشار, ف. ه., & حق شناس, ف. ک. (1391). بررسی تأثیر کانون کنترل بر خطاهای ادراکی در تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران. 167-185.
* فهیمی دو آب, ر. (1389). بررسی عوامل رفتاری خاص بر تصمیم خرید سرمایه گذاران سهام عادی(مطالعه تطبیقی بورس اوراق بهادار تهران و مشهد). مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی, 135-154.
* Çal, B., & Lambkin, M. (2017). International Journal of Bank Marketing, 391-410.
* CHATTERJEE, P. S. METHODS OF MEASURING BRAND EQUITY. MODULE 5.
* Kourtidis, D., Chatzoglou, P., & Sevic, Z. (2017). The role of personality traits in investors trading behaviour: empirical evidence from Greek. International Journal of Social Economics, 1402-1420.
* RAHI, S. (2015). Moderating Role of Brand Image With Relation to Internet Banking and Customer Loyalty: A Case of Branchless Banking. ournal of Internet Banking and Commerce, 5.
* Severi, E., & ling, K. C. (2013). The Mediating Effects of Brand Association, Brand Loyalty, Brand Image and Perceived Quality on Brand Equity. Asian Social Science, 125.
* Sivaramakrishnan, S., Srivastava, M., & Rastogi, A. (2016). Attitudinal factors, financial literacy, and stock market participation. International Journal of Bank Marketing, 818-841.
* Tuan,L. (2014). Corporate governance and brand performance. Management Research Review, 45-68.
* WASHINGTON, M., SHIRLEY, E., & LISSET, G. (2015). Students’ perceived risk and investment intention: the effect of brand equity. DE Gruyter, 205-225.
* Hoffmann, A. O. I., & Ketteler, D. (2015). How experiences with trading a company ’ s stock influence customer attitudes and purchasing behavior. https://doi.org/10.1108/IJBM-11-2014-0163
* Jiao, L.,Harrison, G.,Dyball, M. C., & Chen, J. (2017). CEO values, stakeholder culture, and stakeholder-based performance, 875–899. https://doi.org/10.1007/s10490-017-9506-3
* Najafi, H., Rahmani, F., & Safari, M. (2015). Evaluation of Effect of Brand on customer loyalty in the banking industry ( A case study of the Parsian Bank ), 3(2), 908–914.
* Samadi, M., Ph, D., & Yaghoob-nejadi, A. (2009). A Survey of the Effect of Consumers ’ Perceived Risk on Purchase Intention in E-Shopping, 261–275.
* Severi, E., & Ling, K. C. (2017). The Mediating Effects of Brand Association, Brand Loyalty, Brand Image and Perceived Quality on Brand Equity, 9(3), 125–137. https://doi.org/10.5539/ass.v9n3p125
* Taleghani, M., & Almasi, M. (2011). Evaluate the Factors Affecting Brand Equity from the Perspective of Customers Using Aaker â€TM s Model, 1(4), 64–76.
_||_