ارتباط تمرکز، مارک آپ و بازده سهام (مطالعه موردی: صنایع فعال در بورس اوراق بهاردار تهران)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمحمدنبی شهیکی تاش 1 , علی دریکنده 2 , محمد رسول حشمتی 3 , سید حسن حسینی 4
1 - استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش منابع انسانی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
الکلمات المفتاحية: تمرکز بازار, مارک آپ, بازده سهام, صنایع فعال بورس اوراق بهادار ت,
ملخص المقالة :
هدف محوری این مقاله، بررسی ارتباط میان شدت رقابت بازار با بازده سهام در صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بعبارت دیگر این تحقیق، بدنبال بررسی تاثیر شدت تمرکز و مارک آپ بر بازده سهام در 12 صنعت فعال براساس کد دو رقمی ISIC در طی سال های 1384 تا 1390 می باشد. مارک آپ و تمرکز بازار به ترتیب با استفاده از شاخص های PCM و HHI و همچنین تاثیر آن بر بازده سهام با استفاده از داده های تلفیقی و مدل پانل دیتا، با کنترل کردن ریسک سیستماتیک، اندازه، نسبت های ارزش دفتری به ارزش بازار، درآمد به قیمت و نقدینگی آنی سنجیده می شود. نتایج بیانگر این بوده است که بین مارک آپ و تمرکز بازار با بازده سهام رابطه ی معناداری وجود دارد و این رابطه بصورت خطی غیر مستقیم بوده است یعنی با کاهش این شاخص ها، بازده سهام افزایش می یابد.