بررسی تأثیر شایستگیهای ضروری مشاور مالی بر ارزش درک شده سرمایهگذاری از دیدگاه سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
1 - عضو هیات علمی گروه مدیریت واحد ملایر.عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان. دانشگاه آزاد اسلامی. ملایر.ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش درک شده از سرمایهگذاری, شایستگیهای اخلاقی, شایستگیهای فنی, شایستگیهای احساسی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی تأثیر شایستگیهای ضروری مشاور مالی بر ارزش درک شده از سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. شواهد و نتایج بررسی محققان عرصهی مالی رفتاری نشان میدهد که مشاوران و کارگزاران مالی در بازار سرمایه بازیگران مهم و تأثیرگذار این حوزه هستند و نقشی بی بدیل در کسب ارزش توسط سرمایهگذاران ایفا میکنند این مطالعه در زمرهی پژوهش های توصیفی پیمایشی جای میگیرد. جامعهی آماری این پژوهش سرمایه گذاران فعال در بورس اوراق بهادار تهران در سال 95 می باشند که از مشاور مالی برای تصمیم گیری سرمایه گذاری در سهام استفاده نموده و تعداد آنها نامحدود بوده که بر طبق جدول مورگان نمونه 384 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی مسیری ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی با نرم افزار اسمارت پی ال اس بهره گرفته شد. نتایج بررسیها نشان دادند که شایستگیهای ضروری مشاور مالی تأثیر معناداری بر ارزش درک شده از سرمایهگذاری دارد. همچنین شواهدی مبنی بر تأثیرگذاری مثبت و مستقیم شایستگیهای اخلاقی، فنی و احساسی مشاور مالی بر ارزش درک شده از سرمایهگذاری مشاهده شد.
* Auka, D.O. (2012), Service quality, satisfaction, perceived value and loyalty among customers in commercial banking in Nakuru Municipality, Kenya, African Journal of Marketing Management, 4(5): 185-203.
* Baressolles, G. and Durrieu, F. (2011), Service quality, customer value and satisfaction relationship revisited for online wine websites, 6th AWBR International Conference, Bordeaux Management School.
* Beal, D. J., Goyen, M., &Phillips, P. (2005).Why do we invest ethically? Journal of Investing, 14 (3), 66–77.
* Bedard, G.J. Prefontaine, J. and Poirier-Proulx, L. (2005), Identifying A Profile Of Key Competencies For Financial Planners, Journal of Business & Economics Research, 3(4): 51-62.
* Lasswell, H., and Kaplan, A. (1952). Power and Society: A Framework for Political Inquiry. London: Routledge and Kegan Paul.
* Lennick, D. and Jordan, K. (2010), Financial intelligence: how to make smart, values-based decisions with your money and your life, USA, Denver, Colorado: PPA Press.
* Lien, C.H., Wen, M.J., Wu, C.C., (2011), Investigating the Relationships among E-Service Quality, Perceived Value, Satisfaction, and Behavioral Intentions in Taiwanese Online Shopping, Asia Pacific Management Review, 16(3): 211-223.
* Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
* Martenson, R. (2006), How financial advisors affect behavioral loyalty, International Journal of Bank Marketing, Vol. 26 No. 2, pp. 119-147.
* McLaughlin, B. (1965). ‘Values in Behavioral Science’. Journal of Religion and Health 4: 258–79.
* Mills, C. W. (1959). The Sociological Imagination. New York: Oxford University Press.
* Monroe, Kent B. and Dodds, William B. (1985), “The Effect of Brand and Price Information on Subjective Product Evaluations,” Advances in Consumer Research, 12 (1), 85-90.
* Monti, M. Pelligra, V. Martignon, L. Berg, N. (2014), Retail investors and financial advisors: New evidence on trust and advice taking heuristics, Journal of Business Research, 67: 1749-1757.
* Morris, R. T. (1956). ‘A Typology of Norms’. American Sociological Review 21: 610–13.
* Neubauer, D. (1969). ‘Some Conditions of Democracy’. In Empirical Democratic Theory, ed. C. Cnudde and D. Neubauer. Chicago: Markman.
* Nie, N., Verba, S., and Petrocik, J. (1976). The Changing American Voter. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
* Nilsson, J. (2009). Segmenting socially responsible mutual fund investors: The influenceof financialreturn and social responsibility. International Journal of Bank Marketing, 27 (1), 5–31.
* Olson, J. C., &Reynolds, T. J. (2001).The means–endapproach to understanding consumer decision making. In T. J. Reynolds &J. C. Olson (Eds.), Understanding consumer decision making: The means–end approach to marketing and advertising strategy (pp. 3–20).Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
* Safai Mazid, J., (2012), An Examination of Two Dimensions of Customer Perceived Value in Banking Services, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(11): 11341-11345.
* Sánchez-Fernández, Raquel and Iniesta-Bonillo, M. Ángeles (2007), “The concept of perceived value: a systematic review of the research,” Marketing Theory, 7 (4), 427-451.
* So¨derberg, I.L. (2013), Relationships between advisor characteristics and consumer perceptions, International Journal of Bank Marketing, Vol. 31 No. 3, pp. 147-166.
* Song, W. Wei, J. Zhou, L. (2013), The value of “boutique” financial advisors in mergers and acquisitions, Journal of Corporate Finance, 20: 94-114
_||_