ارائه مدل تجاری سازی فناوری در شرکتهای دانشبنیان حوزه ICT
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمهری یحیایی 1 , علی حسن زاده 2
1 - کارشناس ارشد، مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (نویسنده مسئول)
2 - مربی، مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت مالی، دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: تجاریسازی فناوری, شرکتهای دانشبنیان, چارچوب PESTLE, فناوری نوآورانه حوزه ICT, اقتصاد مقاومتی,
ملخص المقالة :
در این مقاله عوامل موثر، موانع و مدلهای مختلف تجاریسازی در شرکتهای دانشبنیان حوزه ICT در سطح جهانی شناسایی شده و در نهایت براساس الگوی [i] PESTLE، مدلی بومی برای تجاریسازی فناوری در شرکتهای داخلی پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، تمامی عوامل ششگانه الگوی PESTLE بر تجاریسازی فناوری موثر بوده و مهمترین عامل تاثیرگذار عامل اقتصادی و کمترین تاثیر بر تجاریسازی به عامل قانونی مربوط است. همچنین مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تجاریسازی فناوری به ترتیب قوانین خاص در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتقال فناوری و لیسانس، سطح بلوغ تکنولوژیکی، دسترسی به موادخام وانرژی، نرخ بهره، نگرش مصرف کننده به کالا و خدمات، نحوه تخصیص منابع توسط دولت، برون سپاری فناوری، مهاجرت، مسایل اخلاقی، توسعه محصول جدید، چشم انداز سیاستهای آینده، توزیع درآمد، وضعیت اقتصاد داخلی و حقوق مالکیت فکری هستند. [i] Political, Economical, Technological, Environmental, Legal
* شریفی، مهنوش، رضوانفر، احمد، حسینی، محمود و موحد محمدی، حمید ( 1391)"شناسایی ضرورتها و ملزومات تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی"، مجموعه مقالات چهارمین کنگره ترویج و آموزش کشاورزی، کرج، 28 و 29 شهریور ماه 1391، ص 1-15.
* طلوعی، عباس، فرنودی، صنم السادات(1385)، ارایه چارچوب تجاری سازی فناوری با رویکرد یکپارچگی، اولین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ، تهران
* فکور، بهمن، حاجی حسینی، حجت اله(1387)، کار آفرینی دانشگاهی و تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران؛ موردمطالعه 7 دانشگاه مهم کشور، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال اول شماره 2، ص 59-70.
* فکور بهمن،(1385)، مروری بر مفاهیم نظری تجاری سازی نتایج تحقیقات، رهیافت شماره 37 ،ص 24-32.
* کنعانی، مهدی(1382)، موسسات فناوری کوچک و متوسط، تهران، موسسه توسعه فردا.
* گلرد پروانه، احمدی دزفولی، هداسادات(1388)، تاثیر قابلیت دوسویه بر تجاری سازی فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو، سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی، تهران.
* گودرزی، مهدی، بامدادصوفی، جهانیار، اعرابی، سیدمحمد، امیری، مقصود(1390)، الگوی فرایند تجاری سازی فناوری در موسسات تحقیقاتی دولتی ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 2، زمستان 1390، ص 41-56.
* مرادنژادی، همایون، شعبانعلی فمی، حسین، ایروانی، هوشنگ، حسینی، سید محمود و کافی، محسن(1386)، "موانع توسعه کارآفرینی در واحدهای تولیدی گلخانه ای در ایران"، فصلنامه علوم کشاورزی ایران 38(2)، ص 174-185.
* مقیمی، سید محمد، جعفرزاده کوچکی،احمد ، صدیق زاده اصغر(1385)، بررسی نقش عوامل سازمانی بر تجاری سازی ایده ها و نتایج تحقیقات در مراکز هسته ای ایران، اولین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ، تهران.
* موسایی،احمد، بندریان،رضا، صدرایی،ساسان(1387)،"مدل فرآیندی تجاری سازی دانش فنی محصولات شیمیایی"،سومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی.
* میرغفوری، سید حبیب اله، صادقی، زهرا، حعفرنژاد احمد(1390) پیش بینی موفقیت تجاریسازی ایده های نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی؛ مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد ، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 1، پاییز 1390، ص 63-76.
* Janson, M. A., & Wrycza, S. (1999). Information technology as an enabler of business processes design during macroeconomic transformation. International Journal of Information Management, 19(5), 351-367.
* Koumparoulis. D. N.(2013), PEST Analysis: The case of E-shop, International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(2)February 2013, Pages: 31-36.
* Karlsson, M. (2004). Commercialization of research results in the United States, an overview of federal and academic technology transfer. Retrieved from http://www.innovation. lv/ino2 / publications / a 2004_007. Pdf
* Kirihata, T., (2007), “Critical Success Factors in the Commercialization Process of Intellectual Property by New Technology Based Firms in Japan”, the Kyoto Economic Review, 76(2), pp. 241-249.
* Kumar, V., & Jain, P. (2003), Commercialization of New Technology in India: An Empirical Study of Perceptions of Technology Institutions. Technovation, 23(2), pp. 113-120.
* Longman Dictionary (2008).
* Maryann P. and Ian I. Stewart, (2008), Wellsprings of Modern Economic Growth: Higher Education, Innovation and Local Economic Development,” in Justin Lin and Boris Pleskovic, eds,
* OECD, (1997), “Diffusing Technology to Industry: Government Policies and Programs”, Paris, ECD/GD (97) 60. Available from: http://www.oecd.org.
* Olsen, E., & Poly, C. (2008), Model for the Commercialization of New Technology. Industrial Technology.
* Ratchford, T., & Nichols, R. (1996). North America. Word Science Report 1996, 23-44, Paris: UNESCO.
* Reamer, A., Icerman, L. and Youtie, J., (2003), Technology Transfer and Commercialization: Their Role in Economic Development, U.S. Department of Commerce and report, available from: http://www.eda.gov /PDF/eda_ttc.pdf
* Rosa, J., & Rose, A. (2007) Report on Interviews on the Commercialization of Innovation. Authority of the Minister responsible for Statistics Canada, pp10-14.
* Rowley, E. and Martin, P., 2009, Barriers to the Commercialisation & Utilisation of Regenerative Medicine in the UK, EPSRC REMIDI Project, Nottingham University, available from: www.nottingham.ac.uk/iss.
* Rylander A., Peppard J., (2005), “What Really is a Knowledge-Intensive Firm?” Royal Institute of Technology, Sweden, Organization journal. pp 1-31.
* Sabaghian, A. (1999). The world conference on science in 21th century. Rahyaft Journal, (21), 28-34. Retrieved from http://www.fastiran. com/far/pdf/rahyaft21/21-1.pdf (in Persian).
* Siegel, D.S. Waldman, D.A. and Link, A.N., (2003), “Assessing the impact of organizational practices on the relative productivity of university technology transfer offices: an exploratory study”, Research Policy, 32(2), pp. 27-48.
* Sommerville, C.J. (2006). The decline of the secular university: Why the academy needs religion. New York: Oxford University Press
* Sohn S.Y and Moon, T.H., (2003), “Structural Equation Model For Predicting Technology commercialization Success Index (TCSI)”, Technological Forecasting & Social Change, 70(9), pp. 885–899.
* Starbuck, W. H., (1992), “Learning by knowledge intensive firms”, Journal of Management Studies, 29 (6), pp. 713-740.
_||_