رتبه بندی شرکتهای برتر بورسی از جایگاه سرمایهی فکری و مقایسه آن با رتبه بندی مطابق شاخصهای بورس
الموضوعات : دانش سرمایهگذارینرگس سرلک 1 , علی محمد قنبری 2 , زهره حیدری 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه قم، گروه حسابداری
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، گروه حسابداری
3 - کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه قم (مسئول مکاتبه)
الکلمات المفتاحية: سرمایه ی فکری. ارزش بازار. عمل, تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی,
ملخص المقالة :
ظهور اقتصاد مبتنی بردانش، باعث افزایش اهمیت سرمایههای فکری به عنوان یک دارایی نامشهود و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی شرکتها شده است. هدف این تحقیق، در مرحله اول بررسی رابطه سرمایه فکری با عملکرد و ارزش شرکتهای برتر بورسی در سال 1390 با استفاده از روش ضریب ارزش افزوده فکری آنته پالیک (2000) و مدل رگرسیون چندگانه میباشد. در مرحله دوم این شرکتها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مولفههای اصلی (PCA) بر اساس شاخص سرمایه فکری رتبه بندی میشوند و در نهایت با استفاده از آزمون ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، رتبهبندی آنها از جایگاه سرمایهی فکری با رتبهبندی آنها مطابق شاخصهای بورس مقایسه میگردد. نرم افزار مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادهها Eviews7 میباشد. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است که بین سرمایهی فکری با ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای برتر بورسی ارتباط معنی داری وجود دارد، ولی همبستگی معناداری بین رتبه بندی این شرکت ها بر اساس شاخص بورس و رتبه بندی آن ها براساس شاخص سرمایه فکری مشاهده نگردید. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که در میان عناصر تشکیل دهندهی سرمایهی فکری،کارایی سرمایهی به کارگرفته شده دارای بیشترین تاثیر بر سود هر سهم شرکتهای برتر می باشد و کارایی سرمایهی انسانی تاثیر معنی داری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای برتر بورسی ندارد.