تأثیر اعتبارسنجی مشتریان اعتباری بانکی بر رشد اقتصادی در ایران (مطالعه موردی بانک صادرات ایران)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریعلیرضا ترابیان 1 , محمدرضا ناهیدی امیرخیز 2 , سیاوش جانی 3 , رقیه حسن زاده 4
1 - 1دانشجوی دکترای علوم اقتصادی، واحد میانه ،دانشگاه آزاد اسلامی ،میانه،ایران
2 - گروه علوم اقتصادی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
3 - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور ،ایران .
4 - استادیار گروه مدیریت،واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی،میانه،ایران
الکلمات المفتاحية: رشد اقتصادی, اعتبارسنجی, رتبه بندی اعتباری,
ملخص المقالة :
بانکها با فراهم آوردن منابع موردنیاز برای سرمایهگذاری واقعی، قادر به تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی شدهاند.در ایران بانکها بهعنوان مهمترین نهاد بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور داشته و با توجه به نقش آنها و همچنین بازتاب سریع سیاستهای این بخش در کل اقتصاد کشور، بررسی عملکرد بانکها از دو جنبه اهمیت دارد: اول بهعنوان یک بنگاه اقتصادی و خصوصی دوم بهعنوان بنگاهی که دارای یک هدف عمومی است. یکی از راههای بررسی این عملکرد تاثیر اعتبارسنجی مشتریان بانکی بر رشد اقتصادی است.مدل اقتصادسنجی مورد استفاده در این مقاله سیستم معادلات همزمان میباشد. بر این اساس از آزمون هاسمن که درون زایی را مورد آزمون قرار می دهد،لزوم استفاده از رویکرد معادلات همزمان برای تخمین را نشان میدهد؛ که بصورت چهار مدل با متغیرهای اعتبارسنجی، نرخ تورم و نرخ اشتغال می باشد که تاثیر آنها را بر رشد اقتصادی بررسی می کند. جامعه آماری مورد استفاده در اینمقاله اطلاعات دریافتی مربوط به شعب بانکهای صادرات ایران می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ایویوز صورت پذیرفته است.در گام اول از آزمون های مختلفی از جمله دیکی فولر تعمیم یافته، فیلیپس پرون برای بررسی و گزارش پایایی یا عدم پایایی متغیرها مورد استفاده قرار گرفت و برای تخمین مدل معرفی شده از روش حداقل مربعات وزنی و روش حداقل مربعات دو مرحله ای استفاده شده است. نتایج دریافتی نشان می دهد که متغیر های اعتبارسنجی و نرختورم بر رشد اقتصادی تاثیر دارد و متغیر نرخ اشتغال در رشد اقتصادی تاثیرگذار نمی باشد.
در مقاله
_||_