شناسایی ارتباط بین شاخصهای موثر برتوسعه بازارهای بدهی و انواع تکنولوژیهای نوین ارتباطی با بهرهگیری ازسامانه علم سنجی( مطالعه موردی: وزارت امور اقتصادی و دارایی)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریزینب آسوده 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , عبدالرحیم رحیمی 3 , عطااله ابطحی 4 , مریم خادمی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
2 - استاد تمام، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی تهران جنوب ، تهران
4 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
5 - دانشیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
الکلمات المفتاحية: تامین مالی اسلامی, سرمایهگذاران بازار بدهی, توسعه بازارهای بدهی, تکنولوژیهای نوین ارتباطی, اوراق بهادار اسلامی,
ملخص المقالة :
در فضای کسب و کار امروزی استفاده از ابزارهای تامین مالی مطابق با شریعت و بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی میتواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رضایتمندی سرمایه گذاران بازار بدهی را بیش از پیش فراهم نماید. با توجه به شرایط و ضوابط نظامهای تامین مالی کشور و محدودیتهای ابزارهای تامین مالی در کشور در پژوهش حاضر الگوی تامین مالی اسلامی و ارتباط بین شاخصهای موثر برتوسعه بازارهای مالی و تکنولوژیهای نوین ارتباطی طی سالهای 1396تا 1398 بررسی شده است.با مطالعۀ عمیق کتابخانه ای منابع داخلی و بین المللی، بهره گیری از یافته های علم سنجی به دلیل نوظهور بودن تکنولوژیهای ارتباطی، جدید بودن موضوع توسعه بازار بدهی های دولت، کمبود منابع تحقیقاتی، دقت و سرعت بالا و نیز نوآوری انجام شد، درگام بعد با روش دلفی دو مرحله ای، توافق راهکارهای اجرایی حاصل شد. جامعۀ آماری را خبرگان اقتصادی، خبرگان رسانه، مدیران سازمان بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و مرکز مدیریت بدهی ها که همگی درگیر در پیاده سازی مدل تامین مالی بوده اند، تشکیل می دهند و با توجه به هدف تحقیق به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss، MicMac وSmartpls برای آزمون مدل استفاده شد و زیر شاخص های متناسب با نیازمندی های موجود هر یک از شاخص های موثر بر توسعه بازار بدهی ارایه گردید.
اسدی قادیکلایی، ام البنین؛ حریری، نجلا؛ خادمی, مریم؛ باب الحوائجی، فهیمه. (1399). مدلسازی موضوعی مقالات پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درون ریز و متابولیسم در پایگاه استنادی وب علوم. پژوهش نامه علم سنجیdoi: 10.22070/rsci.2020.5813.1432
ابراهیمی شقاقی، مرضیه؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم،(1398). مطالعه اثر شاخص استرس مالی بر رشد اقتصادی در ایران(رویکرد مقایسهای مدل خطی و غیرخطی)، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار. 12(42)، 85-106.
ابراهیمی، محسن؛ آل مراد جبدرقی، محمود،(1392). توسعه بازارهای مالی و مصرف انرژی درکشورهای گروهD8، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،(61)۲۰، ۱۵۹-۱۷۴.
آلقیس، علیرضا؛ رسولی، محمد رضا؛ دادگران، سیدمحمد،(1398). تبیین ارتباط میان اقناع رسانهای شبکههای اجتماعی و سبک زندگی(مورد کاوی تلگرام)، مجله مطالعات رسانهای، 129-113.
افضلی، محدثه،(1391). نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در مدیریت بحران، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
اصغریان، حسن،(۱۳۹۵). اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از طریق پیام کوتاه توسط مصرفکنندگان با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
ایمانی، عبدالمجید؛ حسینی فر، اعظم؛ مبارکی، مسلم،(1396). تأثیر شبکههای اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکتهای دانش بنیان، فصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند سال ششم، شماره 22 ، 6-22.
الیاسی، محمد حسین،(1389). مبانی عملی و نظری اقناع و مجاب سازی، فصلنامه مطالعات بسیج، شماره 45(12)، 54-60.
افتاده، جواد،(1389). رسانههای اجتماعی و کتاب، بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب مهر، انتشارات سوره مهر، ص137.
افجه، سیّدعلیاکبر؛ درویشی، مریم،(1393). بخشبندی و شناسایی ویژگیهای مصرفکنندگان در یک محیط چندکانالی با استفاده از ترکیب روش شکلهای خودسازمانده و رگرسیون لجستیک، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 6(12)، 43-74.
آقایی،داوود؛ صادقی، سعید؛ هادی، داریوش،(1391). واکاوی نقش اینترنت و رسانههای اجتماعی جدید در تحولات منطقه خاورمیانه و شمال افریقا، فصلنامه روابط خارجی سال چهارم، شماره دوم.
امیری، عبدالرضا؛ مومنی، داود،(1394). بررسی تکنیکهای اقناع اجتماعی از دیدگاه استدلالهای مرکزی و پیرامونی، ماهنامه مدیریت رسانه، شماره 12، ۳۹.
اولیائی طبائی؛ سیده اکرم، شاهپروری محمدرضا؛ میرزا امینی، سید محمد مهدی،(1389). ارزیابی تاثیر تبلیغات اینترنتی فرش با تاکید بر رفتار مصرف کننده، (۳۱)13، ۷۱-88.
باقرزاده فرد، مسعود،(1395). بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری، بازاریابی و شبکهسازی بر ارزش ویژه برند از طریق ارزش مشتری و هم آفرینی ارزش(مورد مطالعه: شرکت خودروسازی ایران خودرو)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
بهمنی، مهرزاد؛ عباس محمدی، شکیبا،(1394). سبکهای نوین ارتباطات انسانی در فضای مجازی؛ فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی موبایلی، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 1(2)، 94-71.
توکلنیا، اسماعیل؛ حضرتی، افسون،(1393). مروری بر ابزارهای مالی اسلامی(صکوک)، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی.
حاجیاصغری، سیدیوسف؛ میرابی، وحیدرضا؛ مهرمنش، حسن؛ فلاح شمس، میرفیض،(1398). ارایه مدلی برای تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان از طریق جمع سپاری مالی در بانک کشاورزی، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار(41)12، 256-243.
حاجیدولابی، هدی،(1396). افزایش سهم بازار بدهی درتأمین مالی اقتصاد ایران؛ فرصتها، تهدیدها، فصلنامه روند، سال بیست و چهارم، شماره 80، 112-81.
حساس یگانه، یحیی؛ ابراهیمی سرو علیا؛ محمدحسن، قاضی نوری؛ سیدسروش، افخمی،(1398). فرشتگان سرمایهگذار: ارزیابی عوامل مالی رفتاری موثر بر گزینش سرمایهگذاری، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 12(43)، 58-41.
حسن زاده، علی؛ احمدیان، اعظم،(1391). تأثیر ابزارهای مالی اسلامی بر رشد سرمایه گذاری، 1،58-29.
حسینی، سید حسین؛ نظام دوست، حسین؛ محسنی، بهنام،(1388). تأمین مالی جمعی تحقیق و توسعه، شماره گزارش 35/93/1، ایران فرابورسIFB))، تهران.
خجیر، یوسف؛ خانیکی، هادی،(1398). گفتوگو در شبکههای اجتماعی مجازی(تحلیل سیستماتیک پژوهشهای مرتبط)، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره54، 77-53.
دانائی، الناز؛ امین بیدختی، علیاکبر،(۱۳۹۵). بررسی اثر تبلیغات بر اشتیاق به برند در صنایع غذایی و آشامیدنی(مطالعه موردی: شرکت صنایع غذایی کاله)، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی،
دنیایی، محمد؛ حسینی، حسن،(1391). بررسی نقش بازار فرابورس ایران در توسعه نوآوریهای مالی و معاملاتی در بازار سرمایه، فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره شانزدهم.
رهنمای رود پشتی، فریدون؛ اسلامی مفیدآبادی، حسین؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ نیکومرام، هاشم؛ طبیبی، سیدجمالالدین،(1398). طراحی الگوی آمیختۀ تصمیمات مالی در راستای توسعهی بازارهای مالی ایران(مورد مطالعه: بازار سرمایه ایران)، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 12(43)،1-39.
سلمانی، یونس،(1396). بررسی و تبیین انواع اوراق بهادار اسلامی متناسب با نیازهای تامین مالی دولت جمهوری اسلامی ایران، مرکز مطالعات اقتصادی معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی.
سنگوپتا، آی.ان،(1372). مروری بر کتابسنجی، اطلاعسنجی، علمسنجی و کتابخانهسنجی. ترجمه مهردخت وزیرپور کشمیری، (2)10، 58-38.
شریفی، سیدمهدی؛ فرجیان، محمدمهدی،(1397). بررسی تاثیر دو عامل حذف ارتباطات غیرکلامی و ارسال در لحظه پیام، بر فرایند انتقال پیام در پیامرسانهای موبایلی، مطالعات رسانههای نوین، 19(5)، 84-61.
شمس، مرتضی؛ زابلی زاده؛ اردشیر،(1397). مهمترین مضامین لازم مورد توجه زسانه ملی در ترغیب مخاطبان به خریدکالای ایرانی، مجله مطالعات فرهنگ – ارتباطات، شماره 44، 147-119.
|
|
صدوقی، فرحناز؛ ابراهیمی، کمال،(1393). تحلیل جریان علمی حوزه های موضوعی مجلات مدیریت اطلاعات و انفورماتیک سلامت در پایگاه اطلاعاتیWeb of Science، مدیریت اطلاعات سلامت(11)5 ، 592-581.
صنایعی،علی؛ محمدشفیعی، مجید؛ امینی ولاشانی، مائده،(1395). اثربخشی تبلیغات بانکی در جذب مشتری، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 8(15)، 209-185.
طالقانی، محمد؛ طالقانی،عطا الله،(1396). تامین مالی زنجیره تامین SCF به عنوان روش نوین تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط، اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران. موسسه آموزش عالی علامه خویی و موسسه آموزش عالی معراج.
عبده تبریزی، حسین؛ رادپور، میثم،(1391). جایگاه بازار سرمایه و نقش آن در تعامل با صنعت بانکداری، نخستین کنفرانس بینالمللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی.
عصاره، فریده،(1388).از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ محسن حاجی زینالعابدینی با مقدمه عباس حری. تهران: کتابدار.
فرج پهلو، عبدالحسین؛ مطلبی، داریوش؛ اصغرنژاد، حسین،(1395). تاثیر فنآوریهای اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 19(4)،109-85.
فرهنگی، علی اکبر؛ عزت زاده، مستوره،(1394). شناسایی و رتبه بندی میزان موفقیت شبکههای اجتماعی در ایفای مشکلات آموزشی از نظر نخبگان رسانه، فصلنامه اجتماعی فرهنگی.
قرشی، داوود؛ رهنمای رودپشتی، فریدون،(1398). شناسایی و رتبهبندی معیارهای تامین مالی از طریق تبدیل به اوراق بهادار نمودن دارائیها در بانک کشاورزی، دانش سرمایهگذاری، (30)8، 402-383.
قضاوی، حسین؛ بارمحمدی، حسین،(1390). عملیات بازار باز در چارچوب بانکداری بدون ربا(مطالعه موردی: اسناد خزانه اسلامی)، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی(گزارشپژوهشی).
لبافی، سمیه؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ محمدی، داوود،(1396). بررسی نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی با استفاده از چارچوب تیلور و اوکازاکی(مطالعه موردی). مطالعات رسانه ای(3)39، 114-103.
لشگری، محمد؛ بهزاد ارجمندی، مریم،(1391). بررسی روشهای تأمین مالی در سیستم اسلامی با تأکید برصکوک، مجله اقتصاد و بانکداری اسلامی،(1)، 56-33.
مبشرراد، فاطمه؛ غنبرطهرانی، نسیم،(1397). عوامل تأثیرگذار بر کارکرد رسانههای اجتماعی در تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه، مجله مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، (6)24، 136-109.
محمدشفیعی، محمد؛ رحمت آبادی، یزدان؛ سلیمانزاده، امید،(1398). تاثیر ارتباطات بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری، 1(6)، 105-124.
منتظری، محمودرضا،(۱۳۹۵). شناسایی و رتبه بندی سلسله نیازهای کاربران شبکههای اجتماعی مجازی در ایران، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
مومنی، داوود؛ اسدی، عباس؛ ثقفی، فاطمه؛ روشندل اربطانی، طاهر،(1397). تدوین مدل راهکارهای تجاریسازی پیامرسانهای ایرانی، مجله پژوهشهای ارتباطی(پژوهش و سنجش)، 4(25)،108- 73.
مهربان، سحر،(1393). آینده پژوهی در علم فنآوری نانو. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
میثمی، حسین؛ ندری، کامران،(1394). عملیات بازار باز با اوراق بهادار دولت و بانک مرکزی. تحقیقات مالی اسلامی،(1)5، 154-119.
ندری، کامران؛ محرابی، لیلا،(1394). تجربه کشورهای مختلف اسلامی در بهکارگیری ابزارهای مالی منطبق با شریعت در بازار پول بین بانکی اسلامی. فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، 37-1.
نصیری، سپیده؛ کیماسی، مسعود؛ سماک نژاد، نگار؛ حسنقلیپور، طهمورث،(1397). الگوی انتخاب منبع انسانی پیام در کمپینهای تبلیغاتی ایرانی. کاوشهای مدیریت بازرگانی،10(20)، 283-307.
نظرپور، محمد نقی؛ عبادی، روح الله،(1394). نقش بازار ثانویه اوراق بهادار اسلامی، در گسترش عملیات بازار باز، نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی، (۱۲)4، 32-7.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا،(1390). آشنایی با علمسنجی(مبانی، مفاهیم، روابط و ریشهها). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علم انسانی، دانشگاه شاهد، مرکز چاپ و انتشارات.
نوکاریزی، محسن؛ تقیپناهی، فاطمه؛ دیانی؛ محمدحسین،(1397). بررسی مؤلفههای موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات. فناوری آموزش،(98)3.
doi: 10.22061/jte.2019.3938.1961.
منابع انگلیسی:
Aaron, M.(2016). The Travel Machine: Mobile UX Design That Combines Information Design with Persuasion Design, DOI: 10.1007/978-3-642-39253-5_78.
Ahmed, k.A.(2019). Effect of Design Elements for Social Media Ads on Consumer’s Purchasing Decision, Vol. 18.
Akbari Esfahani, M., Farhangi, A. A., Alishiri, B., Banihashemi, S. M., & Rabiei, M.(2018). Effective Parameters On Electronic Banking Education Using Social Networks .International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies.Volume10 http://TUENGR.COM/V10/825.pdf DOI: 10.14456/ITJEMAST.2019.76
Amanullah, A. N., Azhana Azhar, A. N., & Azian, M.(2012). The Most Favourable Mobile Messaging Apps among IIUM Students, International Journal of Science and Research(IJSR) ISSN(Online): 2319-7064
Choi, E.K., Fowler, D., Goh, B., & Yuan, J.(2016). Social media marketing: applying the uses and gratifications theory in the hotel industry. J. Hospitality Marketing Manage. 25(7), 771–796.
Francisco, I., María, J.(2018). Use of social networks for international collaboration among medical students. Elsevier Espa na, S.L.U.
Goulding, C (2002), Grounded Theory: A Practical Guide for Management, Business Andmarket Researchers. Sage, London.
Hughes, A.(2018). Market Driven Political Advertising: Social, Digital and Mobile Marketing, books.google.com
Jia, K. & Kenney, M.(2016). Mobile Internet Business Models in China: Vertical Hierarchies, Horizontal Conglomerates, or Business Groups. BRIE Working Paper 2016- 6.
Jung, H. & Lee, J.(2012). The Impacts of Commercialization- Oriented Science and Technology Programs on University Research: The Case of the US National Nanotechnology Initiative.
Jowett, GS, & O'donnell, V .(2018). Propaganda & persuasion, Sage publications.
Khasseh A A, Soosaraei M, & Fakhar M.(2016) .Cluster Analysis and Mapping of Iranian Researchers in the Field of Parasitology:With an Emphasis on the Co-authoreship Indicators and H Index. Iran J Med Microbiol ;10(2) ,63-74.
Kumar A, Bezawada R, Rishika R, Janakiraman R, & Kannan PK.(2016). From social to sale: The effects of firm-generated content in social media on customer behavior. Journal of Marketing 80, 7-25.
kordkatooli M, khozein A, didehkhani H, abbasi E. A Comprehensive Pattern of Islamic Financing in Small and Medium Industries in Iran by Grounded Theory. quarterly journal of fiscal and Economic policies. 2020; 8(30):47-79
URL: http://qjfep.ir/article-1-1088-fa.html
Lekhanova, O., L., Glukhova, O., A.(2016). Nonverbal encoding and decoding of nonverbal communication means as a condition of reflection development in communication in children with speech underdevelopment, Annual International Scientific Conference Early Childhood Care and Education, ECCE, Moscow, Russia12-14.
Łukowski, W.(2017). The role of knowledge management in mobile marketing. Marketing of Scientific and Research https://doi.org/10.14611/minib.25.09.2017.16 .
Pham, P.H., Gammoh, B.S.(2015). Characteristics of social-media marketing strategy and customer-based brand equity outcomes: a conceptual model. Int. J.Internet Mark. Advertising, 9(4), 321–337.
Kee-Young, K., Byoungsoo, K.(2017).Effects of social media on consumers’ purchase decisions: evidence from Taobao. DOI: 10.1007/s11628-016-0331-4
Liang, T. P., Turban, E.( 2014). Introduction to the special issue social commerce: a research framework for social commerce. Int. J. Electron. Commerce 16(2), 5–13.
Luarn, P, Yang, JC, & Chiu, YP.(2015). Why people check in to social network sites. International Journal of Electronic.
Martinez-Navarro, J, & Bigné, E(2017). The value of marketer-generated content on social network sites: media antecedents and behavioral responses. Journal of Electronic Commerce …, academia.edu.18(1), 76-88. https://www.researchgate.net/publication/313950236
Strauss, A (1987), Qualitative Analysis For Social Scientists. New Work: Cambridge University Press.
Shareef, MA, Mukerji, B, Dwivedi, YK, Rana, NP, & ...(2019). Social media marketing: Comparative effect of advertisement sources, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.03.001
_||_