ارائه الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
رامین علیزاده
1
(
دانشجوی دکترای مدیریت مالی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
)
پرویز سعیدی
2
(
دانشیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
)
مریم بخارائیان
3
(
استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
)
مجید نصیری
4
(
استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: مدل تأمین مالی, صنعت بانکداری, ارزیابی, کسب و کارهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه کسب و کارهای اجتماعی بهعنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته میشود و هر روزه توجه بخشهای گستردهتری از جامعه را به خود جلب میکند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوعهای راهبردی پیشروی کسب و کارهای اجتماعی برای راهاندازی و مدیریت این کسبوکارها است. در این پژوهش با بهره گیری از روش تحقیق کیفی، عوامل موثر بر تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری شناسایی و دسته بندی شده است. با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت بانک در سال 99 در مجموع از 15 مصاحبه با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدهاند، انجام شده است، تعداد 24 مقوله اصلی براساس مدل پارادایمی داده بنیاد شناسایی و در قالب شش بُعد ساختاردهی شده است. درآمدزایی، تکالیف قانونی بانکها ونوع آوری مالی، سرمایه گذاری و محیط رقابتی در شبکه بانکی به عنوان شرایط علّی، ویژگیهای بنگاه، قوانین سیاسی و تحریم ها به عنوان شرایط مداخله گر، نهادهای غیررسمی در شبکه بانکی، جایگاه تامین مالی در سیاستهای بانکی، محدودیتهای محیطی، آگاهی وتخصص کارکنان بانکها به عنوان شرایط زمینه ای، ساز و کارهای اجتماعی ایجاد ارزش، سیستم اجرایی چابک بانکی پیادهسازی نظام یکپارچه کنترل ونظارت بانکی، جذب سرمایهگذار، فروش سهام به عنوان بُعد تعاملی، ظرفیت کارآفرینی فردی، بستر سازی کسب و کار، کسب و کارِ پایدارِ اجتماعی، حداکثرسازی منافع به عنوان پدیده محوری و ....بُعد پیامدی شناسایی شدهاند. در نهایت بر اساس تحلیل دادههای استخراجشده و استنتاج نتایج توسط پژوهشگر، الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری استخراج شد
_||_