بررسی نقش میانجی فرصتهای رشد بر رابطه میان فرا اطمینانی مدیران و کارایی سرمایهگذاری
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
افشین شالچی
1
(
گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
)
زاداله فتحی
2
(
گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
حسین شفیعی
3
(
گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: فرصتهای رشد, کارایی سرمایهگذاری, واژگان کلیدی: فرا اطمینانی مدیران,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی فرصتهای رشد بر رابطه میان فرا اطمینانی مدیران و کارایی سرمایهگذاری است. با توجه به اینکه سرمایهگذاری فرآیند اتخاذ تصمیمی است که مدیران از آن برای شناسایی طرحهایی که بر ارزش شرکت میافزایند استفاده میکنند، حالات روانی مدیران از جمله فرا اطمینانی مدیران، نقش قابل ملاحظهای در انتخاب پروژههای سرمایهگذاری دارند. از طرفی اثرگذاری فرا اطمینانی مدیران بر کارایی سرمایهگذاری میتواند از طریق فرصتهای رشد بهصورت غیرمستقیم صورت گیرد. این پژوهش از نوع علّی، پس رویدادی و کاربردی است. جهت انجام این پژوهش، نمونه آماری شامل 156 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1388 تا 1397 انتخاب گردید. بر اساس روش دادههای ترکیبی و تجزیهوتحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و لجستیک، یافتههای پژوهش نشان داد که فرا اطمینانی مدیران منجر به افزایش/کاهش سرمایهگذاری بیش از حد/کمتر از حد شرکتها میشود. همچنین براساس روش بارون و کنی (1986) فرا اطمینانی مدیران نه تنها به صورت مستقیم بلکه به طور غیر مستقیم و از طریق فرصتهای رشد (میانجیگیری کامل) بر کارایی سرمایهگذاری اثر گذار میباشد.
_||_