ارزیابی عملکرد بلندمدت بانکهای تجاری مبتنی بر رویکرد مزیت رقابتی پایدار با تاکید بر نقش کارایی مدیریت: رویکردی مبتنی بر مقایسه بانکهای دولتی و خصوصی ایران
الموضوعات : Journal of Investment Knowledgeحمید سجادی 1 , محسن حمیدیان 2 , علی اسماعیل زاده مقری 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات پردیس بین الملل قشم، قشم، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار حسابداری، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد بلندمدت بانک تجاری, مزیت رقابتی پایدار, عملکرد مالی بانک, کارایی مدیریت,
ملخص المقالة :
عملکرد سازمان و نهایتاً ارزش آن از مجرای فعالیتهایی که عوامل حیاتی موفقیت را افزایش میدهند، بهبود مییابد. بهنظر میرسد مدیرانی که از کارایی بالاتری برخوردارند به دنبال افزایش عملکرد بالا و در پی آن حفظ مزیت رقابتی پایدار در بین سایر رقبای خود هستند و این انتظار میرود که کارایی مدیریت بتواند بر ارتباط بین عملکرد بلندمدت بانک و مزیت رقابتی پایدار تاثیرگذار باشد. لذا برپایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از ارزیابی عملکرد بلندمدت بانکهای تجاری مبتنی بر رویکرد مزیت رقابتی پایدار با تاکید بر نقش کارایی مدیریت است. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه متشکل از 23 بانک پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1397 و با بهرهگیری از مدل رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار ایویوز نسخه دهم مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عوامل شناسایی شده ارزیابی عملکرد بلندمدت بانکهای تجاری از جمله معیار عملکرد مالی (ارزش افزوده اقتصادی) و شاخصهای سودآوری (کیوتوبین، بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام) بر مزیت رقابتی پایدار بانک تاثیرگذار است. همچنین کارایی مدیریت به عنوان نقش تعدیلگر بر ارتباط بین ارزیابی عملکرد بلندمدت بانکهای تجاری (ارزش افزوده اقتصادی، کیوتوبین، بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام) و مزیت رقابتی پایدار بانک تاثیرگذار است. از سویی، با توجه به آنکه میزان ضرایب بدست آمده از بانکهای خصوصی نسبت به بانکهای دولتی بیشتر است، لذا به منظور افزایش کارایی مدیریت، پیشنهاد میشود که بانکها به سمت خصوصی شدن حرکت کنند.
