طراحی شبکههای پیام رسان موبایلی در راستای توسعه بازارهای بدهی ( مطالعه موردی: وزارت امور اقتصادی و دارایی)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریعلی اکبر فرهنگی 1 , زینب آسوده 2 , عبدالرحیم رحیمی 3 , عطااله ابطحی 4 , مریم خادمی 5
1 - استاد تمام، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
3 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
4 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
5 - استادیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
الکلمات المفتاحية: شبکه های پیام رسان موبایلی, سرمایه گذاران بازار بدهی, اوراق بهادار اسلامی, متقاعد سازی, توسعه بازار بدهی,
ملخص المقالة :
اهداف: در این پژوهش، نحوه تصمیم گیری ذینفعان نظام مالی ایران برای بهبود عملکرد بازارهای مالی و افزایش اقبال سرمایهگذاران و اعتماد عمومی به اوراق بهادار اسلامی دولت با پیاده سازی درشبکه های پیام رسان موبایلی در راستای توسعه بازار های بدهی طی سالهای 1396تا 1398 بررسی شده است.روش : جامعۀ آماری را مدیران سازمان بورس اوراق بهادار تهران ، فرابورس و مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل می دهند. فرضیه ها ازطریق فنون تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss ، MicMac و Smartpls آزمون شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و شیوه گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برای تأیید پیشنهادها، روش دلفی یا نظرسنجی از خبرگان با استفاده از پرسشنامه ها و مصاحبه ها به کار گرفته شد. نتایج : شاخص های موثر برای توسعه بازار بدهی و روابط بین شاخص های موثر در توسعه بازار بدهی با ارزیابی استفاده از شبکه پیام رسان موبایلی شناسایی شدند و متناسب با نیازمندیهای موجود هر یک از شاخص های موثر بر توسعه بازار بدهی که شامل عوامل ساختاری - فنی، فرهنگی، قانونی و سرمایه گذاری بودند ، ارایه گردید که در نهایت در قالب شبکه های پیام رسان موبایلی پیاده سازی گردید.
- ابراهیمی شقاقی، مرضیه ؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم .(1398). مطالعه اثر شاخص استرس مالی بر رشد اقتصادی در ایران ( رویکرد مقایسه ای مدل خطی و غیر خطی). دانش مالی تحلیل اوراق بهادار. 12(42).
- آقایی،داوود؛ صادقی، سعید؛ هادی، داریوش. (1391)، واکاوی نقش اینترنت و رسانههای اجتماعی جدید در تحولات منطقه خاورمیانه و شمال افریقا . فصلنامه روابط خارجی سال چهارم، شماره دوم.
- اصغریان، حسن.( ۱۳۹۵)، اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از طریق پیام کوتاه توسط مصرف کنندگان با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
- ایمانی، عبدالمجید؛ حسینی فر، اعظم؛ مبارکی، مسلم. (1396)، تأثیر شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان، فصلنامة مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند سال ششم، شماره 22.
- بیات، سعید؛ میثمی، سعید.(1395)، آسیب شناسی بازار اوراق بدهی دولتی و ارایه راه کارهای تعمیق آن در ایران، ببیست و ششمین کنفرانس سالانه سیاستهای پولی و ارزی، تهران، پژوهشکده پولی و بانکی https://www.civilica.com/Paper-ACMFEP26-ACMFEP26_016.html
- حاجی دولابی، هدی.(1396). افزایش سهم بازار بدهی درتأمین مالی اقتصاد ایران؛ فرصت ها، تهدیدها . فصلنامه روند، سال بیست و چهارم، شماره 80 : صص 112-81.
- خجیر، یوسف؛ خانیکی، هادی (1398). گفتوگو در شبکههای اجتماعی مجازی (تحلیل سیستماتیک پژوهشهای مرتبط). مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره54.
- داوری، علی؛ رضازاده، آرش.(1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار SPL، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
- رهنمای رود پشتی، فریدون؛ اسلامی مفیدآبادی، حسین؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ نیکومرام، هاشم؛ طبیبی، سیدجمالالدین. (1398). طراحی الگوی آمیختۀ تصمیمات مالی در راستای توسعهی بازارهای مالی ایران (مورد مطالعه: بازار سرمایه ایران). دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 12(43).
- دیانتی دیلمی، زهرا؛ فراهانی، مرتضی. (1399). اولویتبندی فناوریهای چاپ جهت سرمایهگذاری با استفاده از تاپسیس فازی. دانش سرمایهگذاری، 9(33).
- روشندل اربطانی، طاهر؛ قیومی، زهرا.(1394). شناسایی مؤلفههای اقناعی تبلیغات تلویزیونی با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی در کشور، فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی. ۲ (۱).
- سپنجی، امیرعبدالرضا؛ مومن دوست، نفیسه.(1390)، اقناع و تغییر نگرش، جایگاه آن در سیره ارتباطی امامان معصوم(ع)؛ مروری بر مناظرات مکتوب حضرت امام رضا(ع) .دوره 18، شماره 40.
- عبدالهی، علی.(1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 38 (10).
- فرج پهلو، عبدالحسین؛ مطلبی، داریوش؛ اصغرنژاد، حسین. (1395). تاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 19(4).
- فرهنگی، علی اکبر؛ عزت زاده، مستوره.(1394) ، شناسایی و رتبه بندی میزان موفقیت شبکه های اجتماعی در ایفای نقشهای آموزشی از نظر نخبگان رسانه . فصلنامه اجتماعی فرهنگی.
- فرهنگی، علی اکبر؛ فیروزیان، محمود؛ موسویان، اکرم سادات. (1388). بررسی اثر بخشی تبلیغات شرکت ملی گاز ایران در راستای بهینه سازی مصرف. مدیریت بازاریابی. 4(7).
- قربی، سمیه؛ قاسمی نامقی، محمد. (1398)، بررسی تأثیر بازاریابی چریکی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی ، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 14، شماره 44.
- کاتوزیان، یاسمن؛ میرخلیل زاده، امین. (1396)، اهمیت تبلیغات دهان به دهان الکترونیک در تجارت و مدیریت آن، کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید.
- محمدیان، محمود. آقاچان، عباس.(1381). آسیب شناسی تبلیغات در ایران ، انتشارات حروفیه.
- مهرگان، نادر؛ سلمانی، یونس.(1393)، نوسانات قیمتی نفت و رشد پایدار اقتصادی: مطالعه موردی ایران و ژاپن، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، دوره 3، شماره 10.
- نیازی، م.؛ میری، س.؛ رازقی ، ه. (1398)، رتبه بندی شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس میزان رضایتمندی کاربران شهر تهران مجله مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، پیاپی ۵.
- Ali, H. N., Santoso, P. B., & Muslim, M. A. (2012). Social network based learning management system .IOSR Journal of Computer Engineering (IOSRJCE), 3(2), 18-23.2008;2:47-56.
- Chin, W.W. (2010). How to write up and report PLS analyses. In: V. Esposito Vinzi, W.W. Chin, J. Henseler, & H. Wang (Eds.), Handbook of partial least squares (pp. 655-690). Berlin Heidelberg: Springer.
- Chu, S.C., & Kim, Y. (2011). Determinants of consumer engagement in electronic Word of Mouth (e-WOM) in social networking sites. International Journal of Advertising, 30 (1), 47–75.
- Francisco, I .,& María, J.(2018). Use of social networks for international collaboration among medical Elsevier Espa na, S.L.U.
- Friestad , M.., & WRIGHT, P. (1994), “The Persuasion Knowledge Model: How People Cope with Persuasion Attempts” JOURNALO F CONSUMERR ESEARCHI, nc. Vol. 21 June 1994.
- Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18 (1), 39-50.
- Gredler ,A.,& Myde ,B., & Adams,A., & Manhas , A.(2014). Ability of a mass media campaign to influence knowledge, attitudes, and behaviors about sugary drinks and obesity : Preventive Medicine 67 (2014) S40–S45. DOI: 1016/j.ypmed.2014.07.023 .
- Hair, J.F., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 19 (2), 139-152.
- Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20 (2), 195-204.
- Kozak, S. J., & Eyadat, M. (2009). The role of information technology in the profit and cost efficiency improvements of the banking sector . Journal of Academy of Business and Economics, 5(2), 70-75.
- Nunally, J. (1978). Psychometric theory, 2nd edition. New York: McGraw-Hill.
- Lavoie, K. (2015). Instagram and Branding: A Case Study of Dunkin’ Donuts. Strategic Communications Elon University, 6 (2), 79-90.
- Patet, I. (2011). Consumer Attitude toward Mobile Marketing. Master thesis of University of Technology Department of Business Adminestration, 1-165.
- Perloff, Richard , (2003). The Dynamics of Persuasion, Second edition: communication and attitudes in the 21 century, London: Mahwah. Designing a Structural Model for Developing a Debt Market By Using Mobile Messenger Networks to Percuation Of Debt Market Investors.
- Rigdon, E.E., Ringle, C.M. & Sarstedt, M. (2010). Structural modeling of heterogeneous data with partial least squares. In: N. K. Malhotra (Ed.), Review of marketing research (7, 255-296). Bingley: Emerald Group Publishing Ltd.
- Tenenhaus, M., Amato, S. & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness of fit index for PLS structural equation modeling in: Proceedings of the XLII SIS Scientific meeting, 739-742.
- Wetzels, M., Odekeken-Schroder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using path modeling for accessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustrations, MIS Quarterly, 33 (1), 177.
- Islamicbanker.com. Such as sukuk al-musharaka
- IIFM sukuk issuance database, http://www.iifm.net/
_||_