شناسایی و رتبه بندی عوامل بازاریابی دیجیتال در صنعت بانکداری: با تاکید بر خدمات مالی و سرمایهگذاری (با استفاده از تئوری داده بنیاد)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
المیرا امسیا
1
(
گروه حسابداری، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.
)
جواد جان محمدی
2
(
کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: خدمات مالی, سرمایهگذاری, بازاریابی دیجیتال, بانکداری دیجیتال,
ملخص المقالة :
با رشد روزافزون بازاریابی دیجیتال در حوزه خدمات مالی بانکها میزان آگاهی مشتریان از کیفیت خدمات بانکی افزایش یافته است. در این شرایط مشتریان دیگر پذیرای هر نوع خدمتی از سوی بانکها نیستند و این امر موجب افزایش تعداد رقبا در سیستم بانکداری میشود. بنابراین بانکها باید با شناسایی چالشها و فرصتهای بازاریابی بدنبال تقویت موقعیت و موضع رقابتی خود باشند. به همین منظور، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتها و چالشهای بازاریابی دیجیتال در صنعت بانکداری با تاکید بر خدمات مالی و سرمایهگذاری (با استفاده از تئوری داده بنیاد) بانک سپه میباشد. پژوهش در دو مرحله با رویکرد آمیخته انجام گردید. در مرحله نخست پژوهش با رویکرد کیفی به شناسایی فرصت و چالشها از خبرگان و صاحبنظران حوزه بازاریابی دیجیتال در حوزه بانکداری پرداخته شده و در مرحله دوم به منظور نظرسنجی درباره یافتههای بخش کیفی و نیز رتبهبندی فرصتها و چالشها از دیدگاه صاحبنظران، رویکرد کمی و آنتروپی شانون استفاده شد. در مرحله کیفی، دادههای حاصل از 9 مصاحبه نیمه ساختاریافته با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد و در مرحله کمی، با استفاده از روش تجزیه وتحلیل آنتروپی شانون ابعاد و زیرشاخصهای شناسایی شده وزندهی و رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین بعد فرصت بازاریابی دیجیتال در بانک سپه، بعد ترفیع و مهمترین شاخص، تحلیل رفتار مشتریان است و مهمترین بعد چالش بازاریابی دیجیتال در بانک سپه، بعد فنی و مهمترین شاخصها عدم فرهنگ دیجیتال، عدم جذابیت محتوا و خدمات کنونی بازاریابی دیجیتال بانک و نیاز بازاریابی دیجیتال به کارمندان متخصص میباشد.
Journal of Business Horizons, 62(1), 83-94.
_||_