ارایه الگوی تامین مالی باشگاه های ورزشی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
مجید مخلصی حوض سرخی
1
,
رحمت علیزاده
2
,
سیدعلی نبوی چاشمی
3
,
بردیا بهنیا
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی, تامین مالی, باشگاه های ورزشی,
ملخص المقالة :
گرایش روزافزون جامعه به ورزش و نیاز به مصرف کالاها و خدمات ورزشی باعث شده است تا صنعت ورزش روند درآمدزایی قابل ملاحظهای را تجربه نموده و نقش به سزایی را در اقتصاد هر کشوری ایفا می نماید. به همین جهت، تدوین الگویی جهت تامین مالی باشگاه های ورزشی در کشور ایران بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه، این پژوهش درصدد است تا الگویی جهت تامین مالی باشگاه های ورزشی از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ارایه نماید. در این الگو، شش معیار رسانه(دربرگیرنده 6 زیرمعیار)، درآمدهای حاصل از مسابقات(دربرگیرنده 6 زیرمعیار)، درآمدهای بازرگانی(دربرگیرنده 12 زیرمعیار)، حمایت مالی و کمک های دولتی(دربرگیرنده 5 زیرمعیار)، زیرساخت ها(دربرگیرنده 5 زیرمعیار)، بازارهای پولی و مالی(دربرگیرنده 5 زیرمعیار) با بازنگری ادبیات پژوهش جهت تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شده اند. نتایج نشان داد از بین معیارهای کلی الگوی تامین مالی باشگاه های ورزشی، معیار رسانه با وزن 0.33 بیشترین میزان اهمیت را داشته است. به بیان دیگر، درآمدهای رسانه ای مهمترین معیار در الگوی تامین مالی تلقی می شود. همچنین نتایج نشان داد که بازارهای پولی و مالی از پایین ترین درجه اهمیت معیارهای کلی الگوی تامین مالی است. علاوه براین نتایج نشان داد که در بین زیر معیارهای عوامل پیش گفته، دارا بودن ورزشگاه اختصاصی و دریافت حق عضویت و تشکیل کانون هواداران به ترتیب با میزان اهمیت 0.43 و 0.02 بالاترین پایین ترین میزان اهمیت را داشته اند.
_||_