تبیین الگوی مناسب قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران بورس بر اساس سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریسید پوریا میربزرگی 1 , محمود همت فر 2 , محمد حسن جنانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد دارای, فهم متقابل, روابط دارای, همکاری, شبکه ها دارای,
ملخص المقالة :
سرمایه اجتماعی مفهومی است که کمیت و کیفیت روابط میان انسان ها در جامعه را بیان می کند. سرمایه اجتماعی بالا، هزینه های مبادلاتی را کاهش داده، امکان همکاری و فعالیت های دارای منافع متقابل را افزایش می دهد و از شدت مشکلاتی که شکست بازار را به همراه دارد لذا هدف این پژوهش تبیین الگوی مناسب قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران بورس بر اساس سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری می باشد.این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیقهای علّی قرار دارد جامعهی مورد پژوهش شامل خبرگان و سرمایهگذاران بوده که برای شناسایی شاخص ها از پرسشنامه 28 سوالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی به کمکک نرم افزار SPSS و (PLS) استفاده شده است. با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها یافته ها و اطلاعات آماری این پژوهش نشان میدهد که هفت بعد از زیر عاملهای سرمایه اجتماعی بر ریسک پذیری سرمایهگذاران تاثیر مثبت و معنادار دارد لذا میتوان نتیجه گرفت بین سرمایه اجتماعی و ریسکپذیری سرمایه گذاران رابطه قوی وجود دارد؛که در راستای نتایج پژوهش حاضر می باشد.
ابیلی،خدایار؛ زارع خلیلی، مجتبی. ) 1392 (. "رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش در یک
شرکت بیمه دولتی". پژوهشنامۀ بیمه، 2 ( 110 ،) 152-129 .
آقااحمدی قربانعلی؛ مرزبان، الناز؛ علیپور، کوثر. ) 1395 (. "رابطه سرمایه اجتماعی با دلبستگی شغلی مورد
مطاالعه: کارکنان و پرستاران بیمارستانهای دولتی غرب مازندران". چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش-
های نوین در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 20 - 1 .
آنت، زینب؛ رضوی، محمدحسین؛ جمشیدی، امید. ) 1394 (. "ارتباط ابعاد پنجگانه شخصیت وریسک پذیری
شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی دو و میدانی دهه فجر". مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش،
7 ( 2 ،) 29 - 19 .
باقرزاده، مجید؛ آل عمران، رویا؛خدادادی، حمید. ) 1392 (. "بررسی تاثیر عوامل فردی بر خرید سهام". ماهنامه
بورس، 103 ( 8 ،) 81-76 .
بیات، علی؛ آبچر، بهجت. ) 1394 (. "ارتباط بین الگوهای تصمیمگیری و انتظارات سرمایهگذاران از ریسک و
بازده سرمایهگذاری در ابزارهای مالی بر اساس مدل مارکویتز". فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایهگذاری،
16 ( 4 ،) 190 - 173 .
خاکی، فرحناز؛ مرادی، پروانه. ) 1394 (. "بررسی رابطه ابعاد سرمایهی اجتماعی و رفتار شهروندی بین کارکنان
اداره کل بنادر ودریانوردی استان خوزستان- منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی". کنفرانس بین المللی
مدیریت و اقتصاد در قرن 21 ، تهران: 16 - 1 .
سعادت جوی اوردکلو، مهدی؛ علی رحیمی، مهدی. ) 1393 (. "مدیریت ریسک و کاربرد آن در بازار سرمایه با
استفاده از مدل ریسک سنجی ارزش در معرض خطر ) Value at Risk (". مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم
انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ویژه نامه مدیریت و حسابداری، 9 ( 4 ، ) 73-59 .
سلیمی، اسدالله. ) 1394 (. "ارتباط بین میزان سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی مورد مطالعه:
طرح های کمیته امداد شهرستان رشت". تهران: دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت و
مهندسی صنایع، 13 - 1 .
عربصالحی، مهدی؛ گوگردچیان، احمد؛ هاشمی، مجید. ) 1393 (. "عوامل مؤثر بر تصمیمهای سرمایهگذاری
در داراییهای سرمایهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". حسابداری مالی، 23 ( 6 ،) 67-85 .
تبیین الگوی مناسب قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران بورس بر اساس سرمایه اجتماعی با استفاده ... / سید پوریا میربزرگی و همکاران
45 دوره 12 / پیاپی 47 / پائیز 1402
عطایی، پری؛ زرندی، مرجان. ) 1394 (. "بررسی چگونگی تأثیرپذیری سرمایه اجتماعی از اینترنت. دومین
کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت"، اقتصاد و علوم انسانی، دوبی: 14 - 1 .
فدائی کیوانی، رضا؛ خروجی کورنده، میلاد. ) 1396 (."بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر کاهش فساد اداری در
سازمانها". فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 195 - 180 .
کنجکاو منفرد، امیررضا؛ فتحی، سعید؛ رنجبریان، بهرام. ) 1395 (. "نقش متغیرهای روانشناختی و آگاهی بر
تمایل به سرمایهگذاری با تأکید بر نقش واسطهای ریسک ادراک شده مشتریان خدمات سرمایهگذاری"،
فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 30 ( 9 ،) 15-1 .
نعمت اللهی، زهرا؛ فرج الهی، امیر حمزه؛ میر جلیلی، محمد حسین؛ مؤمنی فرد، حسین. ) 1392 (. "بررسی
عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی )اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی( دانشجویان دانشگاه افسری امام علی
)ع(". مدیریت نظامی، 50 ( 5 ،) 202-175 .
هیجرودی، فاطمه؛ دوستار، محمد؛ مرادی، محمود. ) 1397 (. "تحلیل تعدیلگری مدل پنج عاملی شخصیت بر
تاثیرگذاری کسب اطلاعات مالی بر رفتار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی
دانش سرمایه گذاری، 25 ( 7 ،) 59-40 .
Aryanati, M. Etebarian, A. Khani, A. 2018. “Effects of cultural intelligence on team effectiveness”. Journal of change management. Second Year, 4(2): 23-40.
Holtkamp, C. R., & Weaver, R. C. 2018. Quantifying the relationship between social capital and economic conditions in Appalachia. Applied Geography: 175-186.
Lai, J. H., Chen, L. Y., & Song, S. 2019. “How outside directors’ human and social capital create value for corporate international investments”. Journal of World Business, 54(2): 93-106.
Lai, J. H., Chen, L. Y., & Song, S. 2019. How outside directors’ human and social capital create value for corporate international investments. Journal of World Business, 54(2): 93-106.
Ng, A. B. K. 2016. Banking for sustainability: the policy, regulatory and financial case for action.
Rachev,S. T., Stoyanov, S. V., & Fabozzi, F. J. 2011. “A probability metrics approach to financial risk measures”. John Wiley & Sons.
Rachev,S. T., Stoyanov, S. V., & Fabozzi, F. J.2011. “A probability metrics approach to financial risk measures”. John Wiley & Sons.
Rogošić, S., & Baranović, B. 2016. Social capital and educational achievements: Coleman vs. Bourdieu. Center for Educational Policy Studies Journal, 6(2):81-100.
Shafi, H.,Akram,M., Hussain,M., Sajjad,S. I., & Rehman, K. U. .2011. “Relationship between risk perception and employee investment behavior”.
Sheau-Fen,Y., Sun-May, L., & Yu-Ghee, W.2012. “Store brand proneness: Effects of perceived risks, quality and familiarity”. Australasian Marketing Journal (AMJ), 20(1): 48-58.