کیفیت عملکرد مدیریت، اطمینان اطلاعاتی و اطمینان بازار
الموضوعات : Journal of Investment Knowledge
محمد هاشمی خواه
1
,
عسگر پاک مرام
2
,
نادر رضایی
3
,
احمد محمدی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیارگروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
4 - استادیارگروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: اطمینان بازار, کیفیت عملکرد مدیریت, اطمینان اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
اثرگذاری اطلاعات بر قیمتها هسته اصلی بازار محسوب میشود. بدین معنی که بهمحض انتشار اطلاعات جدید واکنش فوری و بلادرنگی پدید میآید و به این طریق قیمتها تغییر میکنند. تحقیق در مورد چگونگی واکنش قیمت سهام به اطلاعات موجود در سطح بازار و اطلاعات خاص شرکت در ادبیات مالی توجهات ویژهای را به خود اختصاص داده است. هدف اصلی پژوهش تجربی حاضر تعیین تأثیر کیفیت عملکرد مدیریت بر شاخص های اطمینان اطلاعاتی و شاخص های اطمینان بازار میباشد. برای سنجش کیفیت عملکرد مدیریت از شاخص توانایی مدیریت از مدل دمرجیان و همکاران(2012)، برای سنجش اطمینان اطلاعاتی از تعامل بین اطمینان کیفیت اطلاعات و اطمینان جریان های نقدی و برای سنجش اطمینان بازار از سه شاخص ریسک آربیتراژ، ریسک نوسان پذیری سهام و ارزش بازار سهام استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دادههای مورد مطالعه این پژوهش شامل 150شرکت از سالهای 1387 تا 1397 میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و علی پسرویدادی و روش آزمون فرضیهها، آزمون همبستگی و رگرسیون است. نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت عملکرد مدیریت بر اطمینان بازار تاثیر مثبت و معنیداری دارد و در خصوص تاثیر کیفیت عملکرد مدیریت بر اطمینان اطلاعاتی شواهدی به دست نیامد.
