بررسی امکان استفاده از آموزش الکترونیکی بر اساس دو عامل آگاهی و علاقه مندی زیست محیطی دانش آموزان متوسطه شهر
الموضوعات :زهرا زاهدی 1 , سید محمد شبیری 2 , داود کریم زادگان 3 , مهران فرج الهی 4 , مهدی احسان زاده پهلوان 5
1 - دکتری رشته برنامهریزی آموزش از راه دور و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشیار دانشگاه پیام نور، واحد مرکز تهران.
3 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ، واحد مرکز تهران.
4 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ، واحد مرکز تهران.
5 - کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات
الکلمات المفتاحية: آموزش الکترونیکی, محیط زیست, آگاهی, علاقه, یادگیری مادام العمر,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی امکان استفاده از آموزش الکترونیکی بر اساس دو عامل آگاهی و علاقه مندی زیست محیطی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: جامعه آماری تحقیق عبارت است ازکلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389-1388که برای این منظور از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران به طور طبقه ای - تصادفی سه منطقه و از هر منطقه یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه برای انجام پژوهش اانتخاب گردید که در مجموع پژوهش بر روی شش مدرسه با حجم نمونه 382نفر انجام پذیرفت . ابتدا بر اساس هدف پژوهش که بررسی امکان استفاده از آموزش الکترونیکی بر مبنای دو عامل آگاهی و علاقه مندی زیست محیطی دانش آموزان است، پرسش نامه ای شامل اطلاعات خانواری و سوالاتی مربوط به علاقه آنان به استفاده از آموزش الکترونیکی و علاقه و آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران طراحی گردید. پایایی این پرسش نامه توسط ضریب کرونباخ آلفا تعیین گردید = 0.78 بیان کننده پایایی مناسب برای سوالات پرسش نامه بود. یافته هاو نتایج : نتایج حاصله با اطمینان 99 درصد به شرح زیر به دست آمد و می توان ادعا نمود : 1-می توان از آموزش الکترونیکی در آموزش محیط زیست برای دانش آموزن مقطع متوسطه شهر تهران به میزان زیادی استفاده نمود. 2- میزان علاقهمندی دانش آموزان متوسطه شهر تهران به مسایل زیست محیطی در حد متوسط و زیاد میباشد. 3- آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران در حد ضعیف و متوسط است. یادگیری الکترونیکی، نه تنها از طریق کم کردن محدودیت های فیزیکی، بلکه با از بین بردن برخی موانع تحصیل، از طریق توانمند سازی فراگیران برای فعالیت بر روی موضوعات مورد علاقه و اهداف متناسب با قوانین و استعدادشان، "یادگیری مادام العمر" را تشویق می کند. آموزش های زیست محیطی را از جهت اهمیت روزافزون و مشکلات و مسایل جدید زیست محیطی، نمی توان فقط به سن و یا پایه تحصیلی خاص و فقط به صرف آموزشهای رسمی محدود کرد ، بلکه باید به آن به عنوان یک آموزش مادام العمر برای توسعه پایدار نگریست.
- جوی.ای.پالمر، (نویسنده)،خورشیددوست. علی محمد. (مترجم)،1382،آموزش محیط زیست در قرن بیست و یکم»،چاپ اول،تهران: انتشارات سمت.
- A.SHER,”Assessing and comparing interaction dynamics, student learnig, and satisfacation within web based online learning programs”, journal of online learning and teaching, vol.4, No.4, 2008.
- K.ONEAL,”The comarision between asynchronous an undergraduate education courses”, Journal of online learning and teaching, vol.5, No.1, 2009.
- SH.J.MILLS, et al.,”Precpection of distance learning among faculty of a college of education”, journal of online learning and teaching, vol.5, No.1, 2009.
- WHITEHEAD, A.N.The Aims of Eduction.New York: Free Press, 1967