نقش و کاربرد مدل هنگرفورد در آموزش محیط زیست (Infusion, Defusion)
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: طرح و اجرای آموزش, آموزش رسمی و غیر رسمی,
ملخص المقالة :
جلوگیری از زوال و نابودی محیط زیست نیازمند ابزارهای مناسب به منظور دستیابی به توسعه پایدار است.در این زمینه ابزارهای متعددی از قبیل قوانین زیست محیطی، ضمیری، ارزیابی اثرات زیست محیطی، مطرح شده است و آموزش محیط زیست به عنوان موثرترین و قوی ترین شاخص ها در افزایش و ارتقا، آگاهی های جامعه قلمداد می شود.در این راستا نوع روش ها، ساماندهی مناسب محتوی، طرح و اجرای آموزش در نظام های آموزش رسمی و غیر رسمی مورد عنایت ویژه مسوولین و دست اندرکاران امر آموزش بوده است.در این مقاله نویسنده با عنایت به حساسیت امر آموزش دو مدل هنگرد ""infusion و "Defusion" را در محتوای برنامه درسی فنی مهندسی در بعد زیست محیطی مورد مقایسه قرار داده و چگونگی کاربرد این دو مدل را با عنایت به محاسن و معایب آن در کل محتوای آموزش فنی بررسی نموده است و به این نتیجه می رسد که مدل ""infusion بهتر می تواند با توجه به اهداف آموزش زیست محیطی تاثیر گذار و کاربردی باشد و در مسیر پایداری و حفظ محیط زیست یاری رساند.