مطالعه نقش رسانههای ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیطزیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب
الموضوعات :طیبه شهبازی 1 , سید محمد شبیری 2 , بهمن زندی 3
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی- دانشگاه پیام نور تهران مرکز*(مسئول مکاتبات).
2 - دانشیار گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور.
3 - استاد گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور.
الکلمات المفتاحية: محیطزیست, رسانه, رسانه ارتباط جمعی, آموزش,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف :حفاظت از محیط زیست از مولفههای مهم عدالت، توسعه پایدار و شکوفایی جوامع در جهان کنـونی محسـوب میشود این حق و دسترسی به آن برای همه آحاد جامعه، در تعریف عدالت نیز نهفته است. زیرا تخریب آلودگـی محیط زیست لطمات جبران ناپذیری را به مردم بخصوص به طبقه فقیر وارد میسازد. بحران محیط زیست ابعادی جهانی دارد. گام اول ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش محیط زیست در همه سطوح بویژه به کودکان و نوجوانان بعنوان سفیران محیط زیستی در جامـــــعه میباشد پژوهش حاضر تحت عنـوان بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در آموزش محیــــط زیستی از دیدگاه دبیران مقطع راهـــنمایــــی شهرستان سرپل ذهاب در راستای ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیـــط زیست در کشور انــجام گرفـته است. مواد و روش ها : جامعه آماری تحقیق، دبیران مقطع راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب (تعداد 201 نفر) میباشد که بااستفـاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 100 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقــق ساخته بـــود کـــه بــــا استفاده از آزمون آلفای کرانباخ تعیین اعتبار گردید. سپس پرسشنامه بین افراد نمونه توزیـــع و نظــرات آنــــــان جمعآوری گردید. سپس سؤالات پرسشنامه و چهار متغیر تحقیق (تأثیر رسانهها بر شناخت محیـط زیست، آگــاه سازی وقایع محیط زیستی توسط رسانهها، تأثیر رسانهها بر نگرش و آگاهی دانـش آموزان نسبت به مسایل محیط زیست و تأثیر رسانهها بر عملکرد و رفتار دانش آمـوزان نسبت به محیط زیست) با استفاده از آمار توصـــیفی (فراوانی مطلق، نسبی و تجمعی) و آزمون ناپارامتری دو جملهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها و نتایج: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که پاسخگویان به همه سؤالات پرسشنامه در خصوص تأثیر رسانهها ارتبـاط جمعی به آموزش مسایل محیط زیستی با بیش از 60 درصد (به استثناء سوال 8 پرسشنامه) (تشویق دانـش آموزان نمونه محافظ محیط زیست در گسترش رفتار حفظ محیط زیست از طریــــق رسانههـا) مورد تأیید قرار گرفت در خصوص متغیرهای تحقیق، به جز متغیر شناخت محیط زیـست و متغیر نگرش مثبت که در سطح معنیداری 5%فرض صفر رد نشد و تأثیر آموزش رسانه ای بر شناخت و نگرش دانش آموزان 70%و یا کمتر از 70% است. متغیر دیگر (تأثیر آموزش رسانهای بر آگاه ســـازی وقایــــع محیط زیستی، و تأثیر آموزش رسانهای بر عملکرد و رفتار دانشآمــوزان به حفظ محیط زیست ) فرض صفر در سطح معنی داری 5%رد شد و نشان داد که تأثیر آموزش رسانهای بر این موارد با بیش از 70%مؤثر و تأثیــر گذار است.