مطالعه غلظت سرب موجود در هوای منطقه یک تهران در سال 1386
الموضوعات :رضا صراف پور 1 , شکراله محمدی محمود آبادی 2 , فیروز ولی پور 3 , فرزاد روزبهانی 4
1 - مربی - دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
2 - پزشک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان فوق تخصصی میلاد
3 - دکترای بهداشت حرفه ای دانشگاه تربیت مدرس
4 - کارشناس ارشد بهداشت نظامی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) *(مسئول مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: سرب, دما, نمونه برداری, تهران, فاصله,
ملخص المقالة :
سرب یکی از فلزات سنگین با رنگ خاکستری مایل به آبی یا نقره ای کبود است که نقش مهمی در صنایع باطری سازی، نظامی، ساخت آلیاژها، افزودنی های سوختی و ... دارد و دارای مصرف سالانه 5/6 میلیون تن در جهان می باشد که این میزان تا سال 2010 به 9 میلیون تن خواهد رسید. با توجه به عوارض و مسمومیت های مختلف ناشی از این عنصر، تحقیق حاضر به روش توصیفی- مقطعی، در هوای آزاد منطقه یک شهرداری تهران (نوبنیاد) به دلیل نزدیکی به صنایع نظامی و باطری سازی، با هدف کلی تعیین غلظت سرب هوای منطقه انجام یافته است. در منطقه یاد شده با در نظر گرفتن 9 ایستگاه ثابت و نمونه برداری از ایستگاه ها ، نسبت به جمع آوری 32 نمونه بر اساس روش استاندارد در طول 105روز اقدام شد. همچنین از پمپ نمونه بردار Low Volume مدل S2 ساخت کارخانه Shintaku ژاپن و فیلتر فایبر گلاس با قطر 110 میلی متر و قطر منافذ(تخلخل) 3 میکرون ساخت کارخانه Schleicher & Schuell آلمان، استفاده گردید. تحلیل فیلترها در این مطالعه توسط سازمان انرژی اتمی ایران و به کمک دستگاه جذب اتمی Spect AA 220 ، ساخت شرکت واریان استرالیا و مجهز به کوپل(کوره) GTA 110 که با گاز آرگون کار می کرد، انجام پذیرفت و در نهایت تحلیل داده ها با کمک نرم افزارSpss انجام گرفته و نتایج حاصل با استاندارد اعلام شده توسط EPA مقایسه گردید. میانگین غلظت سرب هوای منطقه در طول مطالعه 308/0 میکروگرم در مترمکعب هوا تعیین شد ( استاندارد اعلام شده توسط EPA ، 5/1میکروگرم در متر مکعب است). این مطالعه نشان دهنده یک رابطه مستقیم بین غلظت سرب هوا و دمای محیط می باشد (613/0- r = و 05/0 P <). همچنین با توجه به تحلیل واریانس (045/0 ) و 05/0 P < می توان گفت تفاوت میانگین غلظت سرب موجود در فواصل مختلف از نظر آماری معنی داراست. در نهایت می توان، تعدادی از متغیرهای مهم در این مطالعه نظیر دمای هوا، فاصله ایستگاه ها از یکدیگر و منابع آلوده کننده محلی را از عمده عوامل بالقوه آلودگی هوا در منطقه نوبنیاد دانست.