بررسی هویتهای زیستمحیطی در جامعة ایرانی: یک تحقیق میدانی
الموضوعات :
جواد نبیزاده مقدم
1
,
رویا صدیق ضیابری
2
,
سید محمدرضا عادل
3
1 - دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، گروه زبان شناسی همگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2 - استادیار زبان شناسی همگانی، گروه زبان شناسی همگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - دانشیار زبان شناسی کاربردی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
تاريخ الإرسال : 22 الإثنين , محرم, 1443
تاريخ التأكيد : 10 الإثنين , رمضان, 1443
تاريخ الإصدار : 08 السبت , ربيع الأول, 1445
الکلمات المفتاحية:
جنسیت,
دیدگاه زبانآموزان,
هویت,
هویت زیستمحیطی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: به نظر میرسد هویت زیستمحیطی بشرِ امروز که خود در معرض تهدید است به شدت محیط زیست را نیز تهدید میکند. هویت زیستمحیطی، همة انواع روشهایی است که مردم با استفاده از آنها ارتباط خود با زمین را آن گونه که در شخصیت، ارزشها، اقدامات و احساساتشان تجلی یافته، توجیه و تفسیر میکنند. هدف تحقیق حاضر این است که براساس پرسشنامة هویت زیستمحیطی سوزان کلیتون، هویت زیستمحیطی را در جامعة ایران بین دانشجویان دانشگاه بسنجد. این پرسشنامه، به نوعی نظرات، دیدگاهها، احساسات، احساس تعلق به محیط زیست و تجارب افراد را نسبت به محیط زیست در ابعاد و گسترة وسیعی میسنجد. شناسایی هویت زیستمحیطی در هر جامعهای، اولین گام برای برنامهریزی به منظور ارتقاء هویت زیستمحیطی افراد و در نتیجه، تغییر رفتار نسبت به محیط زیست در جهت جلوگیری از تخریب آن خواهد بود.روش بررسی: در این تحقیق کمّی، براساس جدول مرگان و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از 280 دانشجوی ترم اول و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشتة زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، دانشگاه لرستان، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه و موسسة آموزش عالی تابران مشهد خواسته شد که به پرسشنامة هویت زیستمحیطی سوزان کلیتون پاسخ دهند. پرسشنامة مذکور 24 سوال دارد که دانشجویان در مدت 40 دقیقه به آنها پاسخ دادند. دادهها پس از جمعآوری وارد نرم افزار SPSS شد. سپس برای تحلیل دادهها از آزمون برابری میانگینها برای نمونههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد و دیدگاه دو گروه شرکت کننده در تحقیق مورد مقایسه قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میزان تحصیلات و سن افراد در نحوة نگرش آنها نسبت به محیط زیست و نیز هویت زیستمحیطی آنها تاثیری ندارد ولی جنسیت آنها بر نگرششان نسبت به محیط زیست و درنتیجه، هویت زیستمحیطی آنها تاثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت که در برنامهریزی برای حفاظت از محیط زیست باید جنسیت مخاطبان را به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در نظر گرفت زیرا جنسیت افراد در شکلگیری هویت زیستمحیطی آنها تاثیر دارد. هرچند متغیرهای سن و تحصیلات در این پژوهش، تفاوتهای معناداری را در هویت زیستمحیطی شرکتکنندگان نشان ندادند اما این بدان معنی نیست که در برنامهریزیهای زیستمحیطی باید نادیده گرفته شوند.
المصادر:
Crompton, T., & Kasser, T. 2009. Meeting Environmental Challenges: The Role of Human Identity. WWF-UK. http://assets.wwf.org.uk/downloads meeting_environmental_challenges.
Alexander, R., & Stibbe, A., 2014. From the analysis of ecological discourse to the ecological analysis of Language Sciences, No, 41, pp. 104-110.
Stibbe, A. 2015. Ecolinguistics: Language, ecology and the stories we live by. London. Routledge.
Leopold, A. 1979. A Sand county Almanac & sketches here & there. Oxford: Oxford University Press.
Fill, A., Penz, H. (Eds.). 2018. The Routledge handbook of ecolinguistics. New York. Routledge.
Szasz, A. 2011. Is green consumption part of the solution? in J. Dryzek, R. Norgaard and D. Schlosberg (Eds.) Oxford handbook of climate change and society. Oxford: Oxford University Press.
Clayton, S., & Opotow, S. (Eds), Identity & natural environment. Cambridge, MA: MIT Press.
Walton, T., Jones, R. 2017. Ecological Identity: The Development and Assessment of a Measurement Scale. Environment and Behavior, No, 50, pp. 1-33
Thomashow, M. 1995. Ecological identity: Becoming a reflective environmentalist. Cambridge, MA: MIT Press.
Moser, S., & Dilling, L. 2011. Communicating climate change: Closing the science-action gap. In: J. S.
Clayton, S., Czellar, S., Nartova-Bochaver, S., Skibins, J.C., Salazar, G., Tseng, Y.-C., Irkhin, B., Monge-Rodriguez, F.S., 2021. Cross-Cultural Validation of A Revised Environmental Identity Scale. Sustainability 2021, 13, 2387. https:// doi.org/10.3390/su13042387
Dornyei, Z. 2007. Research methods in applied linguistics. New York: Oxford University Press.
Pallant, J. 2007. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. New York: Open University Press.
_||_
Crompton, T., & Kasser, T. 2009. Meeting Environmental Challenges: The Role of Human Identity. WWF-UK. http://assets.wwf.org.uk/downloads meeting_environmental_challenges.
Alexander, R., & Stibbe, A., 2014. From the analysis of ecological discourse to the ecological analysis of Language Sciences, No, 41, pp. 104-110.
Stibbe, A. 2015. Ecolinguistics: Language, ecology and the stories we live by. London. Routledge.
Leopold, A. 1979. A Sand county Almanac & sketches here & there. Oxford: Oxford University Press.
Fill, A., Penz, H. (Eds.). 2018. The Routledge handbook of ecolinguistics. New York. Routledge.
Szasz, A. 2011. Is green consumption part of the solution? in J. Dryzek, R. Norgaard and D. Schlosberg (Eds.) Oxford handbook of climate change and society. Oxford: Oxford University Press.
Clayton, S., & Opotow, S. (Eds), Identity & natural environment. Cambridge, MA: MIT Press.
Walton, T., Jones, R. 2017. Ecological Identity: The Development and Assessment of a Measurement Scale. Environment and Behavior, No, 50, pp. 1-33
Thomashow, M. 1995. Ecological identity: Becoming a reflective environmentalist. Cambridge, MA: MIT Press.
Moser, S., & Dilling, L. 2011. Communicating climate change: Closing the science-action gap. In: J. S.
Clayton, S., Czellar, S., Nartova-Bochaver, S., Skibins, J.C., Salazar, G., Tseng, Y.-C., Irkhin, B., Monge-Rodriguez, F.S., 2021. Cross-Cultural Validation of A Revised Environmental Identity Scale. Sustainability 2021, 13, 2387. https:// doi.org/10.3390/su13042387
Dornyei, Z. 2007. Research methods in applied linguistics. New York: Oxford University Press.
Pallant, J. 2007. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. New York: Open University Press.