تاثیر نقش مدیریت اینترنت اشیا به عنوان فناوری های سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود تجارت
الموضوعات :
لیلا رحیمی نسب
1
(
دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران.
)
حسین وظیفه دوست
2
(
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران.* (مسوول مکاتبات)
)
کریم حمدی
3
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران.
)
الکلمات المفتاحية: اینترنت اشیا, بهبود تجارت, فناوری های سازگار با محیط زیست,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: منظور از فناوری های سازگار با محیط زیست به کالا و خدمات، قوانین، راهبردها و سیاستهایی اشاره دارد که سبب کاهش یا رفع آسیب رسیدن به محیط زیست یا اکوسیستم شود. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نقش مدیریت اینترنت اشیا به عنوان فناوری های سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود تجارت انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1400انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه بود. حجم نمونه این پژوهش، 385 نفر است که سن بیشتر آنها بین 30تا 39 سال می باشد. در مطالعه حاضر روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب برابر 82/0 و 86/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها در این پژوهش از نرم افزار آماری SPSS ورژن 21 و روشهای آمار توصیفی (میانگین ، انحراف معیار ) و استنباطی آزمون T تک نمونه ای استفاده شده است. یافتهها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین مدل شبکه ای اینترنت اشیا و مشارکت اکوسیستم ها ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0>P).. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با استفاده از معماری اینترنت اشیا سازگار با محیط زیست رابطه معناداری وجود دارد.
_||_