بررسی اثر فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی بر تمایل افراد به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل: استفاده از ابزار گواهی پایداری (مطالعه موردی بازار مبل یافت آباد - تهران)
الموضوعات :
نسترن اکبری زاده
1
(
کارشناسی ارشد، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
)
رحیم ملک نیا
2
(
دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. *(مسوول مکاتبات)
)
ضیاءالدین باده یان
3
(
استادیار، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
)
شیدا خسروی
4
(
پژوهشگر، بخش تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، سنندج، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: مدیریت پایدار جنگل, گواهی پایداری, مشارکت, محصولات گواهی شده,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: گواهی پایداری، مشارکت مردم در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات گواهیشده است. بنابراین جامعه و مصرفکنندگان محصولات، عامل مهم و بازیگر فعال در پیش برد آن می باشند. از این رو شناخت عوامل مؤثر بر مشارکت، مرحله اول و مهمی در این زمینه است. پژوهش حاضر به بررسی فاکتورهای مؤثر بر میزان تمایل به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات با گواهی پایدار می پردازد. روش بررسی: جامعه آماری مطالعه مصرف کنندگان بازار مبل یافت آباد بودند. پس از تعیین حجم نمونه، مشخصات پاسخ دهندگان و دیدگاه آن ها در باره سوالات تحقیق جمع آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی و آزمون های t و کروسکال والیس انجام شد. یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق، شناخت افراد از مفهموم پایداری و تمایل افراد به خرید محصولات گواهی شده دارای رابطه معنی دار و منفی با سن می باشد. سوالات تحقیق با میزان تحصیلات پاسخ دهندگان دارای ارتباط مثبت و معنی داری بودند. بین سطح درآمدی افراد و سولات تحقیق ارتباط معنی داری یافت نشد و تنها نگرش شهروندان مبنی بر لزوم مشارکت در مدیریت پایدار جنگل با میزان درآمد افراد ارتباط معنی دار و مثبتی داشت. بحث و نتیجه گیری: شناخت جامعه از مدیریت پایدار، محصولات گواهی شده و تمایل به خرید محصولات گواهی شده تحت تاثیر فاکتورهای اجتماعی قرار دارد. بنابراین لازم است که با توجه به این امر، برنامه های ترویجی برای افزایش آکاهی جامعه از این امر طراحی و اجرا شوند.
_||_