تحلیل زمانی و مکانی آلودگی صدا با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، خوشهبندی سلسله مراتبی تجمعی (AHC) و تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA) (مطالعه موردی: شهر تهران)
الموضوعات : nosie
امیراسماعیل فروهید
1
,
محسن رستمی
2
1 - استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: خوشهبندی سلسله مراتبی تجمعی (AHC), تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA), آلودگی صدا, وسایل نقلیه,
ملخص المقالة :
زمینه هدف: آلودگی صدا از انواع آلودگیهای زیستمحیطی است که سلامت جامعه و موجودات زنده را تهدید میکند. تحقیقات نشان میدهد مواجهه کوتاهمدت و بلندمدت با آلودگی صدا علاوه بر کاهش شنوایی و افزایش فشارخون، ناراحتی قلبی و عروقی، برهم خوردن خواب و آرامش و باعث تغییر الگوی رفتاری میشود.روش بررسی: به منظور مطالعه آلودگی صدا و تاثیر به سزای وسایل نقلیه در بحث آلودگی صدا، محدودههای تجریش، توحید، اتوبان همت و حکیم به دلیل حجم ترافیک بالا بهعنوان محدودههای مطالعاتی انتخاب گردید و از طریق روش میدانی به کمک روشهای زمینآماری تهیه شد و پارامترهای تاثیرگذار در بحث تراز صوتی مانند: ترافیک، عرض جاده، شیب و کاربریهای مسکونی، تجاری، اداری و فضای سبز، برای هر نقطه برداشت ثبت گردید و با استفاده از روشهای آماری "خوشهبندی سلسله مراتبی" و "تحلیل مؤلفههای اصلی" ، میزان وابستگیهای مکانی و زمانی آنها استخراج شد.یافتهها: نتایج تحلیلهای آماری نشان میدهد که بیشترین تاثیر بر میزان تراز آلودگی صدا را ترافیک و بعد از آن پارامتر عرض جادهها دارد. بیشترین تراز آلودگی صدا نیز در کاربریهای تجاری و اداری بوده است.بحث و نتیجه گیری: در اکثر خیابانهای این محدوده به علت وجود ساختمانهای نوساز و چندطبقه به نظر میرسد امکان تعریض خیابان وجود نداشته باشد. اما تا آنجا که میسر است توصیه میگردد در صورت امکان در جاهایی که سر و صدا زیاد است از مانع صوتی برای کاهش صدا در خانه هایی که اطراف خیابان ها ساخته شده اند، استفاده کرد.
