شناسایی مفاهیم برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت¬های تعلیم و تربیت: یک پژوهش کیفی
الموضوعات :معصومه ریحانی شیروان 1 , نازیا سادات ناصری 2 , محبوبه سلیمان پور عمران 3
1 - دانشجوي دكتري مديريت آموزشي، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. * (مسوول مکاتبات)
3 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی سبز, ساحت¬های تعلیم و تربیت, بستر سازی, آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: برنامه درسی سبز حفظ طبیعت برای نسل¬های آینده است. در جهت آموزش محیط زیست و ورود آن به برنامه¬ریزی درسی دانش¬آموزان، باید بر سند تحول و ساحت¬های تعلیم و تربیت به¬عنوان یک نقشه کلان و سند بالا دستی تاکید داشت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت¬های تعلیم و تربیت به صورت کیفی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای قراردادی در سال 1401 انجام گرفته شده است. داده¬ها به شیوه مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه دلفی جمع آوری و با 25 نفر به اشباع نظری رسید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تم یا تحلیل مضمون انجام شد. سنجش روایی پژوهش حاضر به روش سه سویه سازی و پایایی ضریب کاپا انجام گرفت. یافته¬ها: در ارتباط با هدف پژوهش برنامه درسی سبز 4 بعد هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی با 28 زیر طبقه و در 6 ساحت تعلیم و تربیت 46 زیر طبقه به¬دست آمد. بحث و نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج پژوهش در راستای بستر سازی مناسب برنامه درسی سبز،لازم است تقویت دانش زیستی و آگاهی همراه با آموزش¬های زیست محیطی از سال¬های اولیه آموزش رسمی در آموزش و پرورش بکار گرفته شود.
1. Fathi Vajargah, K. (2019). Toward Third Wave of Curriculum Studies in Iran: A Recontextualisation Movement. Journal of Higher Education Curriculum Studies, 18 (9), 45-69. (In Persian)
2. 2. Aslami, E. (2022). Predicting academic self-regulation based on intelligence beliefs and mindfulness of first grade high school students in Abadeh. Journal of New Approaches in Educational Adminstration, 13(3), 209-219. (In Persian)
3. Hasanzadeh Vayaiee, H. & navaie, S. (2021). Identifying Null Curriculum dimensions in primary school of Iran. Pouyesh in Humanities Education, 7(23), 1-14. (In Persian)
4. Palmos, D & et al (2021). Enhancing the environmental programmes of secondary education by using web-tools concerning precaution measures in civil protection: The case of Western Attica (Greece). safety science, 139(2), 1-5.
5. UNESCO. (2019) Belem Framework for Action: Sixth International Conference on Adult Education in Brazil, Use The Power and Capacity of Adult Education and Learning for Dynamic Future, Interprete Department of Education of UNESCO National Commission of Iran.
6. Azadkhani, P., Saadatnejhad, M., & Sharafkhani, J. (2018). The Evaluation of Eenvironmental Education and Environmental Protection Practices of Female High School Students in Ilam. Human & Environment, 16(1), 139-153. (In Persian)
7. Arshad, Z., Robaina, M., Shahbaz, M., & Veloso, A.B. (2020). The effects of deforestation and urbanization on sustainable growth in Asian countries. Environmental Science and Pollution Research, 27(9), 10065-10086.
8. Chakraborty, A., Singh, M. P., & Roy, M. (2018). Green Curriculum Analysis in Technological Education. International Journal of Progressive Education, 14(1), 122-129.
9. Okanovic, A., Jesic, J., Dakovic, V., Vukadinovic, S. & Andrejevic Panic, A. (2021). Increasing University Competitiveness through Assessment of Green Content in Curriculum and Eco-Labeling in Higher Education. Sustainability, 13 (2), 712-726.
10. Taguma, M., Feron, E., & Lim, M. H. (2018). Future of education and skills 2030: Conceptual learning framework. Organization of Economic Co-operation and Development.
11. Meiboudi, H. (2013). Environmental Education in contemporary Iran. Germany: Lap Lambert Academic Publishing. P. 28.
12. Soleimanpour omran, M., Yarmohammadian, M. H., & Keshtiaray, N. (2016). A comparative study of environmental curriculum theories and approaches. Research in Curriculum Planning, 13(48), 14-29.
13. Moafi, M. (2019). Explanation of geography education; The curriculum template (curriculum plan) according to the upstream documents of education: the third part. Development of Geography Education, 35(1), 4-9. (In Persian)
14. Document of the fundamental transformation of education. (2011). Ministry of Education of Iran, Tehran. (In Persian)
15. Ebrahimzadeh, I. (2017). Tehran's philosophy of education: Noor's message.
16. Supreme Council of Education (2013). The theoretical foundations of Tehran's fundamental transformation document: Supreme Council of the Ministry of Education. (In Persian)
17. Hemmati, Z. & Shobeiri, S.M. (2016). Review the status of environmental education in Iran and comparison with other countries. Human & Environment, 14(2), 61-81. (In Persian)
18. Eslamieh, F. Oladiyan, M. & Safari, M. (2021) Prioritizing green component with a fuzzy approach in Iran's education system”. New Approach in Educational Management, 11(41), 283-304. (In Persian)
19. Mohammadi Bolbanabad, A., Seifi, M., & Nateghi, F. (2022). Developing Environmental Education Criteria and Indicators in Iranian Elementary Education System in 1404. Environmental Education and Sustainable Development, 10(2), 99-115. (In Persian)
20. Ahmadimoghadam, A., Soleimanpour Omran, M., & Esmaeili Shad Saeidian, B. (2021). Identifying the Components of the Green Curriculum and Presenting the Desired Model in Order to Promote the Environmental Culture of the Second Grade Elementary Students. Journal of Environmental Science and Technology, 23(9), 125-138.
21. Zulfiqari Aqkehriz, H, Mohajeri, M, Bahmani, T, Mishari, M, (2019). Investigating the effectiveness of environmental education on promoting culture and solving environmental problems in children and teenagers of schools in Tehran. the second conference on urban management and urban planning and architecture with an approach to economics and urban development, Tabriz. (In Persian)
22. Karimi, B., Kian, M. & Aliasgari, M. (2017). Designing the Environmental Education Curriculum for Elementary Schools in Iran. Environmental Education and Sustainable Development, 5(4), 9-23. (In Persian)
23. Akitya, M. (2022). Developing Reading Skills Through Green Curriculum Implementation as an Instructional Model Educational Studies, Classroom Action Research, & Physical Education, Journal of Teaching and Education, 4 (1), 21-39.
24. Owojori, O. M. Mulaudzi, R. & Edokpayi, JN. (2022). Student’s Knowledge, Attitude, and Perception (KAP) to Solid Waste Management: A Survey towards a More Circular Economy from a RuralBased Tertiary Institution in South Africa. Sustainability, 14(3), 1310.
25. Khajouie, E., Soltani, A. & Esmi, K. (2020). A Comparative Study of Environmental Education in Iran’s Primary Schools Curriculum and Selected Countries. Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 8(2), 9-24.