سیر تحول مفهوم تطهیر در دین هندویی
الموضوعات :
نسرین بنی اسدی
1
(
دانشجوی دکتری رشتۀ الهیات تطبیقی، دانشگاه پادربورن، آلمان
)
الکلمات المفتاحية: دین هندویی, تفکر هندو, مناسک تطهیر, پاکی باطنی, قوانین منو,
ملخص المقالة :
در هند عصر ودایی، عمل تطهیر ابتدا به صورت مناسک و طی تشریفاتی آیینی انجام می گرفته است. رفته رفته با پیدایش بارقه هایی از درونگرایی در فرهنگ دینی هند، مفهوم پاکی در تفکر هندی به ساحت ذهن و نفس راه یافت و به عنوان یک فضیلت اخلاقی شناخته شد؛ به طوری که می بینیم در اوپَنیشدها ضرورت اجرای مناسکِ تطهیر در درجۀ دوم اهمیت، و پاکی باطنی و صفای نفس در درجۀ نخست قرار می گیرد. با پیدایش نگرشی منفی نسبت به تن آدمی آنچنان که در اوپَنیشدهای متأخر مشهود است، می بینیم که از اهمیت مفهوم تطهیر نیز کاسته می شود. تا اینکه بار دیگر در متن قوانین منو جنبه های آیینی و جسمانیِ آن مورد تأکید قرار گرفت. بدین ترتیب، مفهوم پاکی درآیین هندویی نهایتاً بر یک امر وجودی که به هر دو ساحت جسم و روح آدمی نظر دارد، دلالت یافت.
- بهار، مهرداد، ادیان آسیایی، تهران، نشر چشمه، 1380ش.
- دورانت، ویل، تاریخ تمدن: مشرقزمین گاهوارۀ تمدن، ترجمه احمد آرام، ع. پاشایی و امیر حسین آریان پور، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1372ش.
- رادا کریشنان، سرو پالی، تاریخ فلسفه شرق و غرب (جلد اول: تاریخ فلسفۀ شرق)، ترجمه خسرو جهانداری، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1367ش.
- گزیده اوپهنیشدها، ترجمه رضازاده شفق /مقدمه هیوم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1345ش.
- گزیده سرودهای ریگودا (قدیمترین سند زندۀ مذهب و جامعۀ هندو)، به تحقیق و ترجمه و مقدمۀ سید محمد رضا جلالی نائینی، تهران، نشر نقره (چاپ افست: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی)، 1372ش.
- ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، 1390ش.
_||_