پیدایش قرائیم و نصگرایی
الموضوعات :میترا رضایی گازرخانی 1 , طاهره حاج ابراهیمی 2
1 - دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
الکلمات المفتاحية: "قرائیم", "عنان بن داود", "نص گرایی", کلید واژه :« تورات مکتوب»,
ملخص المقالة :
باسمه تعالیچکیدهدر یهودیت پس از رشد و تدوین نهایی سنت شفاهی (ﺗﻠﻤﻮد) در قرن هشتم میلادی و به ﺣﺎﺷﻴﻪ راﻧﺪه ﺷﺪن ﻛﺘﺎب ﻣﻘﺪس، ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ با این ﺳﻨﺖ را آغاز نمودند که ﺑﻪ ﻇﻬﻮر ﻓﺮﻗﻪی قرائیم ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺷﺪ. فرقهی قرائیم جنبش نصگرای یهودی است که با رهبری عنانبن داود، تنها به مرجعیت کتاب مقدس باورداشت و برای سنت یا تورات شفاهی، هیچگونه اعتباری قائل نبود. قرائیان در فهم کتاب مقدس از روش لفظگرا بهره میگرفتند و در بسیاری از اعمال دینی خویش سختگیرتر بودند. از نظر قرائیان هر یهودی باید برداشت خاص خود را از کتاب مقدس داشته باشد، بنابراین، تأکید بیش از حد قرائیان بر آزادی افراد در تفسیر کتاب مقدس در پرتو فهم خود، مانع هرگونه انسجام و اتحاد در میان آنان شد و تفکرات گوناگون و بعضاً متعارضی در این فرقه روی کار آمد. پژوهش حاضر در نظر دارد که بهبررسی پیدایش قرائیم و نصگرایی بپردازد که در تاریخ یهودیت نقش برجستهای را ایفا نمودهاند.
- ابان، ابا، قوم من، تاریخ بنی اسرائیل، نعمت الله شکیب، تهران، چاپخانه بانک ملی ایران، 1352.
- اپستاین، ایزیدور، یهودیت، بررسی تاریخی، ترجمه بهزاد سالکی، نشرموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سال، 1385.
- رحمتی، محمد کاظم، «قرائیم و کلام اسلامی»، تاریخ و تمدن اسلامی، سال هشتم، شماره شانزدهم، پاییز و زمستان، 1391.
- شهرستانی، محمدبن عبدالکریم، الملل والنحل، دارالکتب العلمیه بیروت، البطعه الثانی،1413.
- قرقسانی، یعقوب بن افرایم، الانوار و المراقب، بی جا، بی نا. 1939-1943.
- کتاب مقدس، ترجمه قدیم، انتشارات ایلام، چاپ سوم، بی جا، 2002.
- گندمی نصرآبادی، رضا. «جستاری در کلام قرائیمی» نشریه معرفت کلامی، سال سوم، شماره اول، بهار و تابستان 1391.
- Astren, Fred, Karaite Judaism and Historical Understanding, Columbia,South Carolina, 2004.
- Gil, Moshe, “The Origins of the Karaites”, Karaite Judaism, A Guide to its History and Literary Sources, Polliack, Meira, Brill, Leiden, Boston,ed., 2003.
- Graetz, Heinrich, History of The Jews, Philadelphia, The Jewish Publication Society of America, 1974, vol.3.
- Harris Rule, William,History of the karaite jwis, London,1870.
- Heller Joseph Elijah, Nemoy Leon ,“Karaite Doctrine”, Encyclopedia Judaica, Second Edition, Michael Berenbaum (ed.), Macmillan Reference, U S A., Jerusalem, Keter Publishing House, Thomson Gale, 2007, vol. 11
- Lasker, Citonne, Ben-Shammai, Haggai,“Karaite”, Encyclopaedia Judaica, Second Edition, Michael Berenbaum (ed.), Macmillan Reference, U S A., Jerusalem, Keter Publishing House, Thomson Gale, 2007, vol. 11.
- Lasker, Daniel “Islamic Influences on Karaite Origins”, in Studies in Islamic Origins and Judaic Traditions, vol. 2, W, M Brinner and S, D Ricks, (ed.) Atlanta, GA., Scholars Press, 1989.
- Nemoy, Leon , Frank, Daniel, ”Karaite” Encyclopadia of Religion, Second Edition, Editor in Chief, Lindsay Jones, Thomson, Gale, Macmillan Reference, U, S, A., 2005, vol. 8.
- Nemoy, Leon, “Anan ben David”, Encyclopedia of Religion, Eliade, Mircea, (ed.), Macmillan Publishing, Company, New York, London, 1987, vol.1.
- Nemoy, Leon,’’Karaite”,Encyclopedia of Religion, Eliade, Mircea, (ed.), Macmillan Publishing, Company, New York, London, 1987, vol.8.
- Nemoy, Leon,”Anan Ben David”, Encyclopaedia Judaica, Second Edition, Michael Berenbaum (ed.), Macmillan Reference, U S A., Jerusalem, Keter Publishing House, Thomson Gale, 2007, vol. 2.
- Polliack, Meira, “Rethinking Karaism, Between Judaism and Islam”, Tel-Aviv University, Israel, 2006.
- Sherbok, Dan Cohn, Judaism, History, Belief and Practice , Routledge Taylor & Francis, 2005.
- Sirat, Colette, A History of Jewish philosophy in the Middle Ages, Cambridge University Press, 1985.
- Wald, Stephen G.,‘’Talmud“ Encyclopedia Judaica, Second Edition, Michael Berenbaum (ed.), Macmillan Reference, U S A., Jerusalem, Keter Publishing House, Thomson Gale, 2007, vol.19.
_||_