نیمرخ سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمحمد ساجدی 1 , علیرضا اسفندیاری مقدم 2
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، رئیس اداره اطلاعرسانی و مدارک علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2 - عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی, دانشجویان دکتری, اعضای هیأت علمی, پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم است. روش: پیمایشی تحلیلی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه مورد پژوهش 77 نفر شامل کلیه دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم میباشند. از مجموع 77 پرسشنامه ارسال شده تعداد 67 پرسشنامه تکمیل شده عودت داده شد، برای تعیین پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب پایایی 83/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی پرسشنامه بود. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد 9/60 درصد از جامعه آماری به مقدار زیاد در تشخیص نیازهای و تعیین ماهیت و گستره آن تبحر دارند. همچنین 8/48 درصد از پژوهشگران به مقدار زیاد با شیوههای دسترسی و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آشنایی کامل دارند. بر اساس یافتههای آماری میزان آشنایی با روشهای ارزیابی اطلاعات در 85/57 درصد در حد بسیار مطلوب میباشد. همچنین 3/58 درصد جامعه آماری به مقدار زیاد در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی از کتابخانه استفاده میکنند.
اسمعیلی، میترا. (1387). بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
بختیارزاده، اصغر. (1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران،دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی.
بردستانی، مرضیه. (1383). رویکرد فراشناختی به سواد اطلاعاتی. همایش آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها. مشهد 1 و 2 خرداد 1383. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، ص 55.
پریرخ، مهری. (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
پندپذیر، فهیمه. (1389). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
دیانی، محمدحسین. (1383). تضاد بین واسطه رهایی کردن و کارگزار اطلاعات شدن. همایش آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها. مشهد 1 و 2 خرداد 1383. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، ص 11-21.
سودبخش، لیلا نیککار، ملیحه (1384). تأثیر آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان. فصلنامه کتاب، 16 (3)، 58-53.
صابری، مریم. (1388). آموزش سواد اطلاعاتی، نیاز امروز و فردای جامعه اطلاعاتی. کتاب ماه کلیات، 140، 30-33.
مفیدی، فرحناز. (1388). بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق (وزارت نیرو). پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
مقدسزاده، حسن. (1385). بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
نظامنامه گام اولیه توسعه اطلاعاتی مربیان و مسئولان مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور. ج. اول: مفاهیم اولیه و بررسی و تحلیل وضعیت موجود سواد اطلاعاتی مربیان و مسئولان مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور (1381) تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشکده فناوری اطلاعات.
نظری، مریم. (1384). سواد اطلاعاتی. تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
American library Association (1989). Information literacy competency standards for Higher education.
Andertta, S. (2007), “Phenomenography: A conceptual framework for information literacy education”, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 59(2): 152-168.
Barnett , C. ( 2008), “Creating Standards and Frameworks for Information Literacy”, School Library Media Activities Monthly, Baltimore: Mar. 24(7): 21-23.
Gross, D. (2009). Assessment of Information literacy Instruction, M.L.I.S, San Jose State University, Retrieved http://www.Proquest.Umi.Com
Joint, N. and Wallis, J. (2005), “Information literacy and the Role of National NLibrary and InformationAssociationsA”, Library Review, 54 (4): 213-217.