سازماندهی دانش از دیدگاه حوزه عمومی هابرماس
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا
الکلمات المفتاحية: سازماندهی دانش, هابرماس,
ملخص المقالة :
هدف: بررسی نقش سازماندهی دانش به عنوان یک حوزه مطالعاتی در جامعه و رابطه آن با ساختارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه است. در پژوهش حاضر از نظریه حوزه عمومی هابرماس یکی از نظریههای مطرح علوم اجتماعی استفاده شده است تا مشخص گردد که سازماندهی اسناد و مدارک تابعی از ساختارهای اجتماعی هستند، از آن تاثیر می گیرند و خود نیز می تواند بر ساختارهای ساماندهی اجتماعی تاثیرگزار باشند. روش: پژوهش از نوع کتابخانه ای و روش انجام آن تحلیل کیفی است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد سازماندهی دانش یک فعالیت اجتماعی است که از طریق انتخاب، دسترسی و ساماندهی اسناد و مدارک حوزه های مختلف در پی ایجاد فضایی از آثار مکتوب است تا در آن گفتگو و تبادل ایده شکل گرفته تا نوعی اجماع عقیده عقلانی یا خرد جمعی شکل گیرد که در آن همه ادعاها از حوزه های مختلف از طریق گفتمان عقلانی مورد نقد، قبول و یا رد قرار بگیرد. سازماندهی دانش می تواند در عینیت یافتن و بازنمون حوزه عمومی نقش داشته باشد. سازماندهی دانش متاثر ازساختارهای سامان دهنده ی جامعه و حوزه عمومی است و خود نیز میتواند بر آن تاثیرگزار باشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر جزو اولین مقاله هایی است که سازماندهی دانش را از بعد اجتماعی و بر اساس یک نظریه اجتماعی بررسی نموده است. این پژوهش می تواند گام نخستی برای معرفی سازماندهی به عنوان یک حوزه مطالعاتی مستقل که دارای بنیادهای نظری خاص خود است، درنظر گرفته شود.
اندرسون، جک(1391). سازماندهی دانش: نقد و تحلیلی اجتماعی - تاریخی؛ بررسی نسبت طبقه بندی علوم و سازماندهی دانش با سازماندهی اجتماعی. ترجمه رحمان شریفزاده، سوره اندیشه، 62 و63.
خانیکی،هادی؛ الوندی،پدرام(1389). رسانههای شهروندی و حوزه عمومی جایگزین. علوم اجتماعی، 51.
شرا، جس(1382). شالوده معرفت شناختی علم کتابداری. ترجمه رحمت اله فتاحی، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 21.
فتاحی، سید رحمت الله(1391). مفهوم سازماندهی دانش: زمینه های مشترک و متفاوت با سازماندهی اطلاعات. بازیابی شده در 4 شهریور 1394 از: http://www.isko-iran.org/what-is-knowledge-oraganization/concep
فدائی، غلامرضا(1390). چـگونه طبقهبندی شکل میگیرد؟ تاثیر جهانبینی بر طبقهبندی علوم و تاثیر متقابل طبقهبندی علوم بر معرفتشناسی انسان. ماهنامه سوره، 54و55.
علیخواه، فردین(1378). کنش ارتباطی؛ بنیاد شکوفایی حوزه عمومی (اندیشه های یورگن هابرماس). اطلاعات سیاسی-اقتصادی، 139و140.
کفاشان، مجتبی؛ فتاحی، رحمت اله(1390). نظامهای نوین سازماندهی دانش: وب معنایی، هستی شناسی و ابزارهای سازماندهی دانش عینی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(2).
یزدخواستی، بهجت؛ عدلیپور، صمد؛ کیخائی، الهام(1392). حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی (بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتگوی میان فرهنگها). مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 14(21).
Andersen, J., & Skouvig, L.(2006). Knowledge organization: A sociohistorical analysis and critique. The Library Quarterly, 76(3), 300- 322.
Buschman, J. E.(2003). Dismantling the public sphere: Situating and sustaining librarianship in the age of the new public philosophy . Westport, CT: Libraries Unlimited
Habermas, J.(1991). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of bourgeois society. (T. Burger and F. Lawrence, trans.; 1st MIT Press paperback ed.). Cambridge, MA: MIT Press.
Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. (F. Lawrence, Trans.). Cambridge, MA: MIT Press.
Habermas, J. (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambriidge: The MITP.
Harris, R.(2005). The semantics of science. London: Continuum International Publishing Group Ltd.
Hjørland, Birger(2013). Theories of knowledge organization: theories of knowledge. Knowledge organization, 40(3).
Hjørland, Birger(2008). What is Knowledge Organization (KO)?. Knowledge Organization, 35(2, 3).