چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و مسئول کتابخانه عمومی قیامدشت
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, دانشآموختگان, کتابداری, اطلاعرسانی و اشتغالزایی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه ی آماری این پژوهش 150 نفر از دانشآموختگان کتابداری و اطلاع رسانی (شاغل یا غیر شاغل) دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تعداد 122 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته است.به منظور مشخصکردن وضعیت داده ها از آزمون نسبت دوجمله ای و برای رتبه بندی عوامل موثر بر عدم کارآفرینی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: مهم ترین مانع ترغیب دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی نبود آموزش مناسب جهت کسب درآمد از مهارت های حرفه ای است. همچنین، نبود نهادهای حمایتی رسمی و غیررسمی مناسب، کم اثرترین عامل عدم کارآفرینی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که سرفصل های آموزشی باید مورد بازنگری قرار گیرد، واحد کارآفرینی به واحدهای درسی رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی اضافه شود، دروس تخصصی از حالت نظری صرف خارج شده و دانشجویان با جنبه های عملی و کاربردی دروس نیز آشنا شوند. همچنین، آموزشهای مناسبی باید در زمینه ی کسب مهارت های کارآفرینی ارائه شود تا دیدگاه دانشجویان رشته نسبت به ماهیت آن تغییر یابد. اساتید و صاحب نظران رشته باید دانشجویان را با مفاهیم نوینی همچون جامعه ی اطلاعاتی، سازمان یادگیرنده، اقتصاد دانش محور و غیره آشنا کرده و اهمیت این مفاهیم و نقش کاربردی آن ها را در همه ی جنبه های زندگی، از جمله درآمدزایی و ایجاد کسب و کار به دانشجویان ارائه کنند.
آراستی، زهرا؛ اکبریجوکار، محمدرضا (1387). تحقیقی پیرامون ویژگیهای کسب وکارهای زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی و مشکلات آنان در راهاندازی کسب وکار. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار. 15 (32): 37-46.
جنینگز، دی. اف. و یانگ، دی. ام. (1990). مقایسه تجربی بین اقدامات عینی و ذهنی از محصول نوآوری کارآفرینی شرکتها. کارآفرینی در تئوری و عمل. 15 (1): 53-66. نقل در شریفزاده، ابوالقاسم؛ اسدی، علی (1383). دانشگاه، کارآفرینی و توسعهی دانشبنیان. تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهران، انتشارات.
جوادیانصراف، نصرالله؛ شجیع، رضا (1388). بررسی نگرش دانشجویان تربیت بدنی به موانع کارآفرینی و مشکلات راهاندازی کسب و کار بعد از فراغت از تحصیل. پژوهش در علوم ورزشی. 22: 81-95.
رستگارهروکی، زهرا (1388). سنجش ویژگیهایشخصیتی کارآفرینی کتابداران و اطلاعرسانان شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتیشهر تهران. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
زوارقی، رسول (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در توسعهی فرهنگ کارآفرینی. کتاب ماه (کلیات).
15 (6): 94-101.
عابدی، رحیم (1381). کاوش در کارآفرینی درونسازمانی. فصلنامهی مطالعات مدیریت. 35 و 36: 111-134. نقل در بهبهانی، پگاه (1385). سازمانهای کارآفرین ایرانی حوزه IT در تهران: بررسی وضع موجود و شناسایی محدودیتها و موانع. تهران: فرزین.
کریمیان، محمدتقی؛ امیرلطیفی، فریبا (1386، اسفند). "بررسی موانع و چالشهای کارآفرینی فارغالتحصیلان دانشگاهی جویای کار خانم استان گلستان". مقالهی ارائهشده در همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی، دانشگاه سمنان. بازیابی 29 آبان 1391، از: www.eModir.com
محمدکاظمی، رضا؛ قاسمی، حمید؛ رستم بخش، محمدرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) کشور. پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 1 (2): 89-100.
مطهری، علی (1387). کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری. تهران: آزادمهر.
مکیآلآقا، بدیعالزمان (1386). نقش دانشگاه در توسعهی کارآفرینی. اندیشههای تازه در علوم تربیتی. 2 (4): 115-127.
نوروزی، محمدرضا (1388). موانع کارآفرینی دانشگاهی و اقدامات راهبردی برای تقویت کارآفرینی دانشجویان. کار و جامعه.
111: 10-17.
هیسریچ، رابرت. دی.؛ مایکل پی. پیترز. (1383). کارآفرینی. (علیرضا فیضبخش، حمیدرضا تقییاری، مترجم). تهران: دانشگاه صنعتی شریف، موسسهی انتشارات علمی، ج. 1. (نشر اثر اصلی 2000).
یداللهیفارسی و دیگران (1390). مطالعهی موانع کارآفرینی در ورزش کشور. توسعهی کارآفرینی. 3 (12): 105-124.
Allison, Melody M. (2007). Women's health: ibrarian as social entrepreneur. Library Trends. Vol.56; 2: 423-448.
Bitzenis, Aristidis; Nito, Ersanja (2005). Obstacles to entrepreneurship in a transition business environment: the case of Albania. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol.12 ; 4: 564 – 578.
Liao, Debbie; Sohmen, Philip (2001). The development of modern entrepreneurship in china. Stanford journal of East Asian affairs. Vol.1: 27-33.
Singh Sandhu, Manjit; Fahmi Sidique, Shaufique; Riaz, Shoaib (2011). Entrepreneurship barriers and entrepreneurial inclination among Malaysian postgraduate
students. International Journal of Entrepreneurial Behaviour &
Research, Vol.17 Iss: 4, pp.428 – 449. Retrieved 2 November, 2012, from http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1931098